Tips

Effektiv sökmotoroptimering (SEO) - så lyckas du!

Sökmotoroptimering (SEO) kan öka era möjligheter att driva mer trafik och få nya potentiella kunder. Vi berättar om SEO:ns grundpelare och ger dig 5 praktiska tips för att effektivt lyckas med din on-page-optimering.

 

De flesta som kommer till er webbplats har med stor sannolikhet börjat via en sökning på Google. Användarna skannar av de översta träffarna i sökresultatet för att se om de hitta vad de letar efter. Syns man inte direkt, är risken stor att man inte blir hittad. Det finns alltså ett stort affärsvärde i att ranka högt på Google.

SEO är ett långsiktigt strategiskt arbete som ofta förknippas med insatser på den egna webbplatsen. Många tänker nog på nyckelord/sökord och meta descriptions. Men egentligen kan det delas in i 3 olika grundpelare, både på och utanför den egna webbplatsen. On-page, off-page och teknisk SEO spelar alla en viktig roll för att ranka och synas. I den här artikeln berättar vi först övergripande om de tre områdena. Därefter ger vi konkreta tips för hur du effektivt lyckas med On-page SEO.

On-page SEO

On-page SEO handlar om det du gör på din webbplats. I stort går det ut på att få Google och besökarna att hitta till er och att förstå vad varje enskild sida på sajten handlar om. Att vara tydlig och strategisk. Optimering av nyckelord/sökord i ditt textinnehåll är en del. Eftersom en bra användarupplevelse underlättar både för användaren och Google att hitta rätt, involverar on-page SEO också UX och design. Det innefattar även internlänkning och metadata. När man länkar till relevanta sidor intern på sajten talar man om för Google att sidan är viktig ur ett SEO-perspektiv.

 

Off-page SEO

Allt som du gör utanför din webbplats är det som kallas för off-page SEO. Ett av de viktigaste verktygen här är inlänkar. Det är länkar från andra webbplatser som hänvisar till er sajt. När andra webbplatser länkar till er webb, tolkar Google det som att ert innehållet är bra. Det skapar ett förtroende som sökmotorn gillar. Ju kraftigare domän som länkar till er, desto mer värdefull är den. Skriver man bra innehåll till sin sajt ökar chanserna att andra webbplatser länkar hit. Även delningar och likes i sociala medier påverkar rakningen.

 

Teknisk SEO

Användarna har blivit kräsnare. De förväntar sig att webbsidor ska vara mobilvänliga och ladda snabbt. Det här tar Google hänsyn till. På senare år har teknisk SEO seglat upp som en allt viktigare pusselbit. Här syftar man på sajtens tekniska aspekter, så som laddningstid och rendering, sitemaps, robots.txt och svarskoder för att nämna något. För att bli bra på teknisk SEO måste man bli bra på att förstå Google och deras sökrobot Googlebot.

 

5 praktiska tips för effektivare on-page-optimering

Det är flera aspekter som påverkar hur bra man rankar. Nu har du förhoppningsvis bättre koll på de olika grundpelarna och vad skillnaderna är. Här ger vi praktiska tips som är bra att tänka på i din on-page-optimering:

 

1. Gör en sökordsanalys

Allt är inte alltid relevant ur ett sökordsperspektiv. De sökord och sidor som är viktigt för affären ska prioriteras. Exempel på sådana sidor är kategori- eller produktsidor och redaktionella artiklar. Däremot finns innehåll som är viktigt ur andra perspektiv. Även om de inte är direkt kopplade till själva affären kan de hjälpa till att bygga trovärdighet.

För att veta vad man ska optimera bör man göra en sökordsanalys. Många företag baserar ofta sina sökord på rena gissningar. Antingen vad man tror att användarna söker på, eller hur man själv ser sina produkter och tjänster. Om du använder fel ord (ord som ingen söker på) kommer du gå miste om potentiella kunder. Målet är alltså att ta reda på vad användarna söker på och matcha dem med de du använder på din sajt.

Se till att matcha orden som kunderna söker på och de du använder på din webbsida. Därför kan det vara bra att göra en sökordsanalys.

2. Fokusera på mer än bara nyckelord

Det kan vara svåra att ranka högt på populära ord. En tumregel är att fokusera på mer specifika nyckelord som är relevanta för just dina produkter eller tjänster. Om du säljer vandringsskor är det just det du ska fokusera på, snarare än sökordet “skor”. För det senare är konkurrensen stor och sannolikheten låg att du ska hamna högst upp i söklistan. Samtidigt vill du locka till dig rätt sorts kunder - de som faktiskt är intresserade av vandringsskor.

Best practice är att fokusera på ett sökord per sida, ett så kallat primärt sökord. Hur ofta sökordet förekommer spelar också roll. Det är viktigt att inte ”överoptimera” och ta med samma ord för många gånger. Samtidigt vill man undvik att flera sidor på ens webbplats konkurrerar med varandra. Utöver ett primärt sökord kan man ha sekundära (exempelvis synonymer) som kompletterar och stöttar.

Användare söker ofta på frågor och längre fraser (sk. long tail) som innehåller “Vad”, “Hur”, “När”, “Vem” och “Varför”. Inte minst via röstsök. Bra webbinnehåll bör därför besvara så många frågor som möjligt. Att kunna svara på dina kunders frågor bygger förtroende. Det signalerar att ni vet vad ni håller på med. Man behöver inte nödvändigtvis skriva ut frågorna som rubriker, så länge man på ett eller annat sätt besvarar dem.

Ranka högt genom att svara på så många frågor som möjligt.

3. Skriv relevant innehåll som skapar värde

Det är svårt att säga exakt hur lång eller kort en viss text ska vara för att toppa ett sökresultat. Generellt kan man säga att kvalitet är bättre än kvantitet. En text ska innehålla tillräckligt mycket för att ge kunden det hen vill ha. Fokusera på värdet för kunden och berätta vad nyttan är.

Dela med er av er kunskap. Skriv artiklar eller guider som hjälper kunderna med särskilda problem eller hjälper dem att fatta beslut. Det användarna tycker är viktigt och intressant, gillar också Google. Märker ni att det befintliga innehållet inte fungerar - förändra! Det är ok att ta bort, lägga till eller skriva om innehåll för att göra det mer relevant. Har ni en lista med 5 tips, kanske ni med tiden utökar listan så att den innehåller 7 tips.

Uppdatera eller utöka innehållet med tiden. Ungefär som ljus på en födelsedagstårta där man adderar ett nytt ljus varje år.

4. Ta fram en plan – en sökordsstrategi

Att jobba med SEO är inte en engångsföreteelse och sen är man klar. Det gäller att kontinuerligt optimera sitt innehåll. En sökordsstrategi hjälper er att hitta era mest lönsamma sökord och sedan dra nytta av dem. Planera vad ni ska förbättra och hur ni kan följa upp resultaten. Mät och analysera så att ni vet vad som faktiskt gett resultat och inte. Kanske upptäcker ni att ni saknar innehåll som är viktiga för användarna. Bra, då vet ni vad ni ska fokusera mer på.

Ha en strategi och en långsiktig plan så att ni kontinuerligt optimerar ert innehåll.

5. Håll koll på digitala beteenden

Det görs miljontals sökningar på Google varje dag bara i Sverige. Människor söker för att titta, lyssna, läsa och lära. De försöker lösa problem eller jämföra produkter och tjänster för att fatta ett beslut. När de besöker er webbplats kommer de med olika förkunskaper. De befinner sig i olika kontext och deras digitala beteenden förändras över tid. Det som var intressant igår, är kanske inte lika intressant om ett år. Eller ens om en månad.

Det gäller att hålla koll på förändrade digitala beteenden och kunna tillgodose nya behov när de dyker upp. I vår miniserie om digital transformation berättar vi mer om att ta tillvara på nya digitala förutsättningar.

Hur väl känner ni era användare och deras digitala beteenden?

Summering

Ta reda på vad användarna söker på och se till att matcha ditt innehåll med det. En förändring sker sällan över en natt. Analysera och optimera kontinuerligt och ha tålamod. Gör en plan för vad och hur du ska förbättra. Då blir det enklare att följa upp och nå sina mål. Ta hjälp av experter om du behöver råd eller hjälp komma igång. Läs på och använd gratisverktyg som finns tillgängliga för att analysera och optimera.

På Limetta vet vi att de tekniska aspekterna av SEO spelar minst lika stor roll som det innehållsdrivna. Vi jobbar därför aktivt med alla aspekter i våra projekt. Behöver du hjälp med din SEO? Kontakta oss och berätta om era utmaningar så hjälper vi er gärna.


Vill du veta mer om hur
vi kan hjälpa dig?


Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Kontakta oss


Läs även

Hör av dig!

Vill du komma i kontakt med oss?
Fyll i formuläret så hör vi av oss så fort vi kan.