Om oss

Det här gör vi

Vi är våra kunders digitala partner

Utifrån deras verksamhets- och affärsmål skapar vi digitala lösningar som får verksamheten att växa. Ökad lönsamhet, nöjdare kunder, modernare tjänster, snabbare service, ökat genomslag på webben och digitalisering av befintliga eller helt nya affärsområden är alla exempel på mål som vi dagligen arbetar med tillsammans med våra kunder. Vårt uppdrag är att guida dem genom de tusental små och stora beslut som fattas på vägen från första idé till färdig lösning. Eller som våra kunder uttrycker det: ”finns alltid där som ett stöd", ”lyhörda” och ”förståelse för våra mål”.

Vi är en digital fullservicebyrå vilket betyder att vi har den kompetens och den erfarenhet som krävs för att driva ett digitalt projekt från start till mål. Våra projektledare, programmerare, IT-arkitekter, grafiska formgivare och UX-designers både sitter och arbetar ihop i samma rum. Det bidrar till en förståelse för helheten och att varje arbetsinsats är viktig för att nå målet.

Vi arbetar i projektform. Som ramverk har vi vår projektprocess, men eftersom varje projekt är unikt anpassar vi den för att få ut maximal effekt i projektet. Vi följer inte processer för processernas skull utan för att få struktur och en tydlig riktning i projekten. Om processen inte bidrar till det anpassar vi den.

Vår filosofi - så här tänker vi

Vi är en resultatinriktad byrå utan divalater. Vi har inget A- och B-lag. Alla är med och drar. Det är inte i vad individen presterar utan i vad vi presterar tillsammans som vi mäter vår framgång. Att svänga oss med IT-floskler och åka taxi mellan möten på våra kunders bekostnad är inte vår stil. Vi föredrar en rask promenad och tycker det är värdelöst att gömma sig bakom luddiga begrepp. Så trots att vi sitter ett stenkast från svampen är vi så långt ifrån "Stureplan" som man kan komma.

Tittar man på varför våra kunder har valt att samarbeta med oss så är det just personkemin, branschkunskapen och den kreativa höjden som varit avgörande. Förutom att vi får saker gjorda har vi ofta roligt i möten med våra kunder. Varför skulle det ena utesluta det andra?

Vi är med hela vägen. Att genomföra ett projekt ihop innebär att man delar både framgångar och motgångar. Oavsett vilket så är vi alltid med - vi släpper inte taget bara för att det börjar blåsa. Och när man arbetar med digital transformation så kan det blåsa ganska ofta. Man ska in och vända upp-och-ned på sedan länge etablerade sanningar och hitta nya sätt att göra saker på. Det är sällan en rak motorväg utan snarare en orientering i snårskogen med en blöt karta.

Detta förtroende är ömsesidigt. Precis som vi aldrig lämnar våra kunder i sticket så överväger inga av våra kunder att byta byrå. Alltså noll kunder som vill byta ut oss mot någon annan. Utöver det har vi dubbelt så långa kundrelationer jämfört med genomsnittet för byråer.

Det här är vad vi faktiskt gör

Vi gör

Analys

När vi analyserar plockar vi isär en stor utmaning i mindre hanterbara delar och tittar på varje del för sig. Dels vill vi förstå alla delar i utmaningen, dels vill vi se vilka delar som kommer att vara extra viktiga för att vi ska nå våra mål. På så vis kan vi senare strukturera projektet så att det blir effektivt - att vi prioriterar rätt saker och att vi gör dem i rätt ordning.

Strategi

Här arbetar vi med den övergripande planen - varför vi bör lösa utmaningen på ett visst sätt. En bra strategi hjälper oss att vikta och placera olika delmoment i projektet i en affärsmässig kontext. Den hjälper oss att hålla fokus på det som ligger i linje med den övergripande affärsstrategin och som bidrar till att företaget uppnår sina mål.

Mer om strategi

 

Koncept och UX

Ett koncept är en strategi som fått ett ansikte - vi går från varför till hur. Hur ska vi tänka kring designen? Hur ska flöden i olika användarscenarion se ut? Hur ska tekniken vara uppbyggd och fungera? Allt ska peka på målen via strategin. Användarupplevelsen står ofta i centrum när koncepten utvecklas eftersom det är användarupplevelsen som avgör om konceptet blir framgångsrikt.

Om UX

Design

Design är att klä konceptet i form, typografi och färg. Våra kunder vill både att slutresultatet ser bra ut – och fungerar bra. Vårt kreativa team av interaktions- och webbdesigners tar fram lösningar som förbättrar användarupplevelsen och kittlar ögonen.

Mer om design

Webbutveckling

Här bygger vi saker med hjälp av teknik och kod. En del av utvecklingsarbetet handlar om att bygga alla de gränssnitt som användaren kan interagera med direkt i sin webbläsare eller på sin mobil. En annan del handlar om alla de bakomliggande system som behövs för att allt ska fungera. Webbutvecklingsarbetet styrs av en teknisk arkitektur, tekniska specifikationer och framtagen design tillsammans wireframes och beskrivningar av användarflöden.

Mer om webbutveckling

Content Activation

Content activation är ett sätt att göra ett företags erbjudande mer relevant för användarna. Istället för att trycka upp enkelriktade kommersiella budskap rakt i ansiktet på användarna i form av banners och annonser så jobbar man med att ta fram innehåll kring sitt erbjudande som användarna faktiskt efterfrågar, tycker är relevant och i bästa fall själva vill vara med att tycka och tänka kring.

Vår process

Grunden till vår projektprocess är ett beprövat arbetssätt som vi vet fungerar och är effektivt. Den hjälper oss att koordinera alla de olika aktiviteter som ingår i ett projekt. Men vi vet också att varje projekt är unikt och vi gör därför anpassningar i processen från projekt till projekt. Dels vill vi inte envisas med att göra saker vi inte behöver göra eller redan har full koll på, dels vill vi låta vår analys av uppdraget och vår strategi styra vilka arbetsmoment som ska ha högst prioritet eller tilldelas mest resurser. Det handlar dels om att inte slösa med vår uppdragsgivares budget, dels om att vi vill arbeta målfokuserat. Om vi ser att det finns aktiviteter som inte bidrar till att vi når målen så ska vi inte lägga tid, kraft och pengar på dem.

process-limetta.png

Även om vår grundprocess ser väldigt linjär ut när man ritar ut den i sin helhet så är det inte hela sanningen. I nästan alla moment finns det mindre iterationer som typiskt innefattar aktiviteterna: planering, kravställning, analys, genomförande, test och utvärdering - alltså en agil process. Arbetet kan vara mer eller mindre formaliserat beroende på vad projektet kräver. När vi utvecklar saker behöver vi t.ex. ofta en hög grad av formalisering med en prioriterad och tidsestimerad backlog, arbete i sprintar, dokumenterade tester och inbokade presentationstillfällen. I andra faser kan det snarare bli ett hinder att vara för formell. Då ser vi till att ta bort det hindret. Processen ska hjälpa oss framåt, inte vara i vägen.

 

Hör av dig!

Vill du komma i kontakt med oss?
Fyll i formuläret så hör vi av oss så fort vi kan.