3-klicksregeln - sant eller falskt? Limetta Digitalbyrå
User Experience

3-klicksregeln - sant eller falskt?

Stämmer 3-klicksregeln, eller är det en myt? Kan man fånga sina användares uppmärksamhet genom att känna doften av information? Vi ger dig svaren!

 

Vad är 3-klicksreglen?

3-klicksregeln är en tumregel som följt med designers i årtionden. Den säger att användare ska kunna nå sitt mål på en webbplats på max tre klick, annars tröttnar de och överger sajten. Enligt NN Group, en ledande forskningsaktör inom UX, finns det ingen forskning eller data som ligger till grund för att regeln stämmer. De menar att 3-klicksreglen är en myt, en enkel gissning som någon myntade för att man helt enkelt inte visste bättre.

Sanningen är att användare med minsta möjliga ansträngning vill nå sitt mål och hitta det dom söker, däremot är tre klick inte det magiska numret för att göra det. Faktum är att antalet nödvändiga klick inte alls framkallar någon frustration om de överstiger 3 klick, så länge det finns tydliga och pedagogiska navigeringsalternativ. Det ska alltså vara tydligt för användaren vad hen ska klicka och vad som förväntas hända. Olika klick kräver också olika mycket mental ansträngning, vissa är enklare och går snabbare att förstå sig på än andra. Det handlar därför om motivation, snarare än antal klick. Men är inte 2 klick bättre än 6 klick för att hitta det man är ute? Inte helt säkert. Färre klick behöver inte nödvändigtvis upplevas snabbare eller göra dina användare gladare, om det istället kräver en större ansträngning.

3 klicksregeln - klickande - Limetta Digitalbyrå

Klick = valuta?

Vi skulle kunna jämföra klick med valuta där varje interaktion kostar pengar. Vissa klick kostar 100 kr medan andra kostar 500 kr. Om jag köper ett par skor vill jag betala så lite som möjligt, det handlar inte om hur många sedlar jag lägger ut, utan om totalsumman. Jag betalar hellre 4st 100-kronorssedlar än 1st 500-lapp.

Om jag besöker en webbsida där det tar mig 5 klick med tydligt formulerade länkar för att nå mitt mål, kräver varje klick endast en mindre ansträngning. Därmed är interaktionskostnaden relativt liten. Om jag istället går till en annan sajt där det bara tar mig 3 klick, men där varje klick tar längre tid att tolka och förstå, kräver varje klick en större ansträngning och interaktionskostanden blir därmed högre. Den första sajten kommer upplevas som både enklare och snabbare att använda, även om det innebär fler klick tills jag når mitt mål.

3 klicksregeln - Antal klick - Limetta Digitalbyrå

Fler klick kan upplevas enklare än få och svårtolkade klick.

Dina användare kommer alltså inte per automatik att överge din sajt om det kräver mer än tre klick. Det är den totala interaktionskostnaden och den totala ansträngningen som spelar roll. Hur enkelt är det att hitta, förstå och klicka sig till målet? Om du har tydligt formulerade länkar och call-to-actions som användarna förstår har du kommit en bra bit på vägen. Är användaren tillräckligt intresserade spelar inte antal klick heller lika stor roll. Du måste därför fånga dina besökares intresse, men också engagera och lyckas behålla intresset genom hela användarresan.

“The scent of information” - doften av information

Om antal klick inte spelar så stor roll som vi trott, vad påverkar då användarens motivation att ta sig till målet? Det som verkligen spelar roll är hur enkelt det är att lokalisera och navigera – att hitta rätt helt enkelt. En del jämför det med “The scent of information”, det vill säga den konstanta doften av information längs användarens väg mot målet.

“Do not waste time worrying about the number of clicks, worry about the scent of information.”

 

På en webbsida handlar doften av information om innehållet. Det är lite som att sätta en fälla för en hungrig björn - du placerar ut ett lockbete, doften av betet fångar björnens uppmärksamhet och leder den fram till målet. Likt björnen som följer lockbetet så kommer användaren att följa doften av information om den presenteras på ett sätt som engagerar och fångar ens intresse. I bästa fall når björnen målet utan att hen ens tänkt på hur långt hen gått. På samma sätt kommer användaren inte lägga märke till antal klick det tagit att hitta det man söker ifall vägen dit är enkel (om vägen dit inte innebär onormalt många klick).

3 klicksregeln - Fånga användarens uppmärksamhet - Limetta Digitalbyrå

Se till att fånga användarens uppmärksamhet.

“Like food scent guides animals to their meals, information scent guides people to those webpages that are likely to contain the content they’re looking for.”

 

Information upplevs och tolkas olika

Precis som doft kan upplevas olika, kan information tolkas olika av olika personer. När man luktar på ett vin säger vinkännaren att det doftar choklad, citrus och lite jordigt med en touch av kaffe. Medan lekmannen säger att det doftar sött och lite äpple. Den doft som lockar björnen kanske inte lockar haren. Det vill säga olika information attraherar olika målgrupper. Samma information kan upplevas olika beroende på det aktuella behovet och tidigare erfarenheter. En länk som innehåller ordet “Mat” har ett högt doftvärde om du letar efter middagstips, men ett lågt doftvärde om du letar efter tvättmedel.

3 klicksregeln - Målgrupp och behov - Limetta Digitalbyrå
3 klicksregeln - Behov och målgrupp - Limetta Digitalbyrå

Information kan upplevas olika beroende på till exempel målgrupp och behov.

Att fånga användarens uppmärksamhet

Doften av information handlar därför om att fånga användarens uppmärksamhet. Det kan du göra med hjälp av rätt ord och formuleringar, med rätt bilder, en bra struktur och navigering som gör det enkelt att förstå och hitta rätt. Om användaren inte tänker på att hen klickar utan är uppslukad av information, så kommer några extra klick inte spela någon större roll. Men det gäller att inte tappa användarens fokus längs vägen, då finns risk att hen börjar lägga märke till antalet klick och den ansträngningen det kräver.

3 klicksregeln - Informationsdoft - Limetta Digitalbyrå

Människor tar hänsyn till värdet av vad klicket kommer leverera.

Hur utformar man enkla klick?

Enkla och tydliga klicka som kräver lite mental ansträngning för att tolka och förstå sig på, är alltså bra. Men att utforma det kan vara lättare sagt än gjort. Här ger vi dig några konkreta exempel på vad du kan tänka på:

Ha tydliga formuleringar. Användare ska snabbt förstå vad klicket innebär och vart det leder en. Undvik jargon eller begrepp och benämningar som användarna inte förstår sig på. Håll språket enkelt, länktexterna korta och använd gärna viktiga nyckelord i länktexten.

Exempel:

  • "Klicka här" – dåligt :(
  • "Alla frågor och svar" – bra :)
3-klicksregeln - Alla frågor och svar - Limetta Digitalbyrå

Länkar som tydligt talar om vart de leder.

Strukturen och layout ska matcha användarnas förväntningar. Varje klick ska uppfattas som att man kommer ett steg närmare målet. Om en användare klickar fel, bör man inte tvinga dem att börja om från början.

  • Använd breadcrumbs (brödsmulor) så att det blir tydligt var användaren befinner sig.
  • Lokal navigering på undersidor kan också underlätta för användaren att hitta rätt och förstå var i strukturen hen befinner sig.
  • Landningssidor som summerar och ger användaren en bra överblick kan hjälpa användare att ta sig djupare ner i strukturen och göra det enklare att hitta rätt.
  • Dela upp innehållet i steg, flikar eller utfällbara element, även om det kräver fler klick för att nå målet.
3 klicksregeln - Breadcrumbs - Limetta Digitalbyrå

Breadcrumbs eller brudsmulor

3 klicksregeln - Landningssida - Limetta Digitalbyrå

Landningssida

3 klicksregeln - Dela upp innehållet i steg - Limetta Digitalbyrå

Dela upp innehållet i steg

3 klicksregeln - sidomeny - Limetta Digitalbyrå

Navigation på en undersida

Nu vet du lite mer om 3-klicksregeln och att den magiska siffran inte nödvändigtvis är tre för att få nöjda besökare. Fundera ett tag på hur enkelt eller svårt det är för användare att hitta rätt på er webbplats? Lyckas ni fånga besökarens intresse med hjälp av doften av information? Har ni tydligt formulerade länkar och call-to-actions som användarna förstår sig på?

På Limetta har vi lång erfarenhet av att designa användarvänliga digitala produkter och tjänster. Vi kan hjälpa er med att se över allt ifrån navigering och struktur till innehåll och grafisk profil. Kontakta oss och berätta mer om era utmaningar så hjälper vi er att optimera er webbplats och skapa en engagerande digital upplevelse.


Vill du veta mer om hur
vi kan hjälpa dig?


Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Kontakta oss


Läs även

Hör av dig!

Vill du komma i kontakt med oss?
Fyll i formuläret så hör vi av oss så fort vi kan.