Tips
9 användbara tips för att öka konverteringen
Det finns många knep för att öka sin konvertering. Här delar vi med oss av 9 användbara tips.
Vad är en landningssida? Varför behövs de och hur hjälper det din SEO?
Har du funderat över hur du kan skapa en webbplats som möter besökarens förväntningar? Svaret kan då vara landningssidor. Men vad är egentligen en landningssida och vad bör man tänka på? Vi ger dig 10 användbara tips för att skapa konverterande landningssidor
Kortfattat kan man säga att en landningssida är en undersida på din webbplats som dina besökare landar på. Det kan också vara en helt fristående sida utanför webbplatsen. Vanligtvis hamnar dina besökare på landningssidan efter att de har klickat på en länk eller call-to-action (CTA) i en annons på Google eller Facebook.
Målet med en landningssida är ofta att göra beslutsprocessen enklare. Istället för att besökaren ska behöva leta runt på webbplatsen, kommer de till en landningssida som innehåller relevant information för att till exempel kunna ta ett köpbeslut. En landningssida fokuserar därför på ett specifikt område med ett tydligt mål - att få besökaren att konvertera. En konvertering innebär att dina besökare ska utföra en handling. Det kan till exempel handla om att köpa en produkt, skriva upp sig på ett nyhetsbrev, fylla i ett formulär eller konsumera innehåll. Konverteringen kan alltså variera beroende på vilket typ av produkt/tjänst ditt företag erbjuder.
Spontant kanske du tänker att startsidan är den naturliga utgångspunkten för dina besökare. Visst finns det fördelar med startsidan - den kan till exempel ge en bra överblick över din webbplats innehåll och täcka flera olika besökares behov. Men det är inte alltid den bästa sidan att driva trafik till om du vill öka antalet konverteringar. Varför? Jo, vanligtvis behöver dina besökare navigera vidare från startsidan för att hitta vad de letar efter. En landningssida däremot, fokuserar på ett specifikt område med målet att få dina besökare att konvertera. Det är också det här som gör den så effektiv och är en perfekt sida för att optimera och ranka för ett visst nyckelord/sökord. En bra tumregel att komma ihåg är därför att sidor som är relevanta för användaren också är relevanta för Google.
Det finns olika tankar och åsikter kring vad en bra landningssida ska innehålla, eller hur den ska se ut för att den ska konvertera så bra som möjligt. Ofta beror det på vad sidan har för mål och vilken typ av konvertering den uppmanar till.
Även om det inte finns någon specifik mall som passar alla typer av landningssidor, så finns det en gemensam nämnare - vikten av det upplevda värdet för kunden. Om du inte anpassar innehållet efter besökarnas digitala krav på tydlighet och enkelhet - är slaget ändå förlorat. Du måste alltså lära dig att strukturera ditt innehåll och välja rätt komponenter så att det matchar användarens behov, beteenden och förväntningar. Här kommer några användbara tips för hur du kan lyckas:
Exakt hur din landningssida ska vara utformad har med besökaren att göra - vilken är din målgrupp? Hur hamnade besökaren på din sida? Vad har de för förkunskaper, behov och drivkrafter?
Vad vill du att dina besökare som kommer till landningssidan ska göra - köpa en produkt eller lämna sina kontaktuppgifter? Vilket mål du bör ha beror på vilken produkt/tjänst du erbjuder, och vart i köpresan besökaren befinner sig. Definiera det främsta målet med sidan och vilken den önskade konverteringen är. Se därefter till att sidan jobbar mot att besökaren ska nå det önskade målet.
När en besökare klickar på en länk eller CTA (till exempel i en annons på Facebook) måste informationen på landningssidan stämma överens med den i annonsen. Budskapet måste alltså matcha användarens förväntningar.
Som vi berättat om i en tidigare artikel så skummar användare igenom en text i högre utsträckning när de läser på webben jämfört med samma text i tryckt format. Blicken hoppar och scannar av en text för att se om vi hittar något intressant. Gör vi inte det klickar vi oss vidare. Dina besökare kommer därför kanske bara läsa rubrikerna och skumma igenom resten av sidan. Se därför till att skapa tydliga rubriker som fångar dina besökares uppmärksamhet.
Inkludera USP:ar (uniqe selling points) eller punktlistor som sammanfattar och fokusera på det som ger kunden ett värde. Oftast bryr sig besökarna inte om vilka coola funktioner din produkt har, de vill veta hur den löser deras problem på bästa sätt. Fokusera därför på fördelar för kunden, snarare än specifika detaljer.
För att landningssidan ska leda till en konvertering måste den inkludera tydliga call-to-actions i form av länkar, knappar, formulär osv. Dessa ska uppmana till handling så att besökaren förstår vad han/hon ska göra. Se bara till att inte ha för många uppmaningar på samma sida, risken är att de konkurrerar ut varandra eller förvirrar besökaren.
Har du ett formulär på din landningssida bör du ha så få fält som möjligt. Ju mer det är att fylla i desto färre orkar slutföra. Om någon dessutom ber oss att uppge personlig information som vi inte förstår vad den ska användas till, blir vi osäkra och misstänksamma. Fundera på vilken information som verkligen är ett måste och vad som bara är nice-to-have. Ta bort allt som inte är nödvändigt. Kanske du till och med frågar efter information som du inte gör någonting med?
När besökaren kommer till landningssidan ska hen få en snabb överblick och förstå vart hen hamnat. Se till att ha en genomtänkt struktur och innehållshierarki så att det blir enkelt att hitta rätt. Fundera över i vilken ordning saker bör presenteras för besökaren? Behövs vägar vidare för den som ännu inte är övertygad eller vill veta mer? Lär dig mer i vår artikel “4 tips som förbättrar ditt innehåll på webben”
Ju fler saker som konkurrerar om uppmärksamheten desto mindre chans är det att besökaren fullföljer sitt mål. Finns det saker som distraherar, skapar osäkerhet eller som kan leda bort besökaren från att genomföra det landningssidan är ämnad för?
När du satt upp din landningssida är det viktigt att du mäter hur den presterar. Du kan också designa olika versioner och göra A/B-test för att se vilken som presterar bäst.
Nu har du fått lite tips på vägen och det är det dags för dig att börja skapa dina egna landningssidor, eller se över dina befintliga. Fundera på om din webbplats möter besökarens förväntningar. Börja med att ta reda på vilka dina besökare är och vilka behov de har. Fundera sedan på om de förstår vad de ska göra när de kommer till din landningssida. Är du tillräckligt tydlig eller kan du skala bort eller förenkla något? Sätt upp mål med landningssidan och testa dig fram.
Kontakta oss så hjälper vi dig gärna