9 användbara tips för konvertering - Gör fler besökare till kunder - Limetta Digitalbyrå

Gör fler besökare till kunder – 9 användbara tips för att öka konverteringen

Lyckas du nå ut till dina kunder som du vill? Lever din webbplats upp till kundernas förväntningar? Det finns många knep för att öka sin konvertering. Som digitalbyrå hjälper vi dagligen kunder att förbättra den digitala kundresan där konvertering och optimering är en del av detta. Här delar vi med oss av 9 användbara tips!

En konvertering handlar om att få besökare att göra det du vill att de ska göra. Det kan handla om att besökare i en webbshop ska köpa någonting, att en besökare ska skriva upp sig på ett nyhetsbrev, fylla i ett formulär eller konsumera ert innehåll. Ofta pratas det om att driva mer trafik till sin webbsida. Vi tycker att fler borde ta hand om sina befintliga besökare och aktivt jobba med konvertering innan man lägger krut på att driva mer trafik. Vad spelar egentligen fler besökare för roll, om de ändå inte gör som du vill? Här kommer därför några grundregler för hur du lyckas:

1. Mobilanpassa

För att dina besökare ska konvertera måste din webbplats vara enkel att använda, oavsett vilken enhet de använder. Webbplatser som inte är mobilanpassade ger ett oseriöst intryck. För små typsnitt som inte går att läsa eller länkar och knappar som är omöjliga att klicka på kommer leda till att dina användare ger upp och går vidare till dina konkurrenter.

Mobilanpassa - 9 användbara tips för konvertering - Gör fler besökare till kunder - Limetta Digitalbyrå

 

Vill du ha experthjälp?

Vi på Limetta hjälper dagligen våra kunder med webbutveckling för att öka konverteringar. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakt

2. Framhäv det unika i ert kunderbjudande

Fokusera på fördelar för kunden, snarare än att rabbla upp din produkt/tjänsts alla funktioner. Många företag säljer sina tjänster istället för det faktiska värdet och fördelarna för kunden. Dina kunder vill veta vad er produkt, tjänst eller företag kan göra för just dem. Vilka är din produkt/tjänsts fördelar/USP:ar (Unique Selling Point)? Vad gör er produkt/tjänst unik? Vad i USPen ger din kund ett värde? När du vet detta så bör du presentera det på ett för kunden tydligt och lockande sätt.

USPar - 9 användbara tips för konvertering - Gör fler besökare till kunder - Limetta Digitalbyrå

3. Ha tydliga mål och calls-to-action

Vad vill du att dina besökare ska göra på din webbplats? Sätt upp tydliga mål med din konvertering och fundera sedan på hur du leder du dina besökare mot det målet. Vilket mål du ska använda dig av beror på vad som är viktigt för din verksamhet. Fundera på om det är tillräckligt tydligt för besökarna vart de ska klicka för att komma vidare i processen?

Ett call-to-action är en uppmaning till handling, något som du vill att dina besökare ska göra. Till exempel ”Köp”, ”Lägg i varukorgen”, ”Kontakta oss”, ”Läs mer” osv. Presentera ditt erbjudande och uppmana sedan till handling genom tydliga call-to-actions i form av en knapp, ett formulär, kontaktuppgifter eller liknande. Du måste leda användarna rätt genom att visa besökarna vad de ska göra och varför. 

Call To Action Dåligt - 9 användbara tips för konvertering - Limetta Digitalbyrå
Call To Action BRA - 9 användbara tips för konvertering - Limetta Digitalbyrå

4. Underlätta kundresan

Vår hjärna letar ständigt genvägar för att snabbt ta sig från A till B när vi ska utföra något. Om vi kan göra resan från A till B lättare för de som använder vår produkt eller tjänst, till exempel genom att minska onödig (inte nödvändigtvis all) friktion, känner de sig förhoppningsvis nöjda och glada. Identifiera eventuella hinder och se var dina kunder fastnar på vägen och se till att åtgärda dem på bästa sätt. Det är först när vi känner till problemen eller hindren som vi kan göra något åt dem.

Läs mer om vad en kundresa är och hur du kan arbeta med den

Underlätta kundresan - 9 användbara tips för konvertering - Limetta Digitalbyrå

5. Förenkla valsituationer

Vi människor ställs dagligen inför en mängd olika val. Därför är det såklart skönt när saker och ting är enkla att utföra. När det gäller många av vardagsbesluten resonerar vi inte så rationellt och medvetet som vi kanske skulle vilja tro. Ofta är våra beslut känslostyrda eller görs av gammal vana. Om du förenklar valsituationer kan du göra det lättare för dina kunder att göra rätt. Ta reda på vad det är som triggar och motiverar dina besökare så att du fokuserar på rätt saker och kan förenkla och förtydliga saker där det behövs.

Förenkla val - 9 användbara tips för konvertering - Gör fler besökare till kunder - Limetta Digitalbyrå

6. Inkludera sociala bevis och öka förtroendet

Allt handlar om att vinna kunders förtroende. Hur kan ert företag visa att ni är bra på det ni gör eller att era produkter och tjänster lever upp till kundernas förväntningar? Att se sociala bevis i form av rekommendationer, referenser och recensioner är några exempel på hur ni kan vinna kundernas förtroende och öka konvertering. Även om det skulle förekomma några mindre bra omdömen så visar ni trots detta på en transparens som i slutändan kan upplevas som positiv.

9 användbara konverteringstips - Gör fler besökare till kunder - Limetta Digitalbyrå - sociala bevis

7. Skaffa dig bra placering på Google

Att placera sig bra i sökmotorer som Google kan vara avgörande för om dina kunder hittar till dig. Det är därför viktigt att du får en bra placering på relevanta sökord. När du jobbat med att optimera sökorden är det också viktigt att regelbundet mäta och analysera sitt SEO-arbete så att man ständigt kan förbättra. Det finns det en rad verktyg du kan ta hjälp av och i vår artikel om SEO får du fler konkreta tips.

8. Dela med dig av din kunskap och expertis

Det är viktigare än någonsin att kontinuerligt uppdatera din webbplats med relevant och intressant innehåll som engagerar dina besökare. Bra innehåll gör din webbplats attraktiv både i besökarnas och sökmotorernas ögon. Om dina användare gillar det de läser så gör Google också det. Om du delar med dig av din kunskap och expertis, till exempel genom läsvärda artiklar, tips/råd eller guider så ökar du förtroendet hos dina kunder. Det i sin tur kan göra dem mer köpbenägna och intresserade av att återkomma till din webbplats. Här hittar du fler matnyttiga tips på hur du kan förbättra ditt innehåll på webben.

9 användbara konverteringstips - Gör fler besökare till kunder - Limetta Digitalbyrå

9. Anlita en byrå för att få hjälp

Ska jag anlita en byrå eller sätta ihop ett eget team? Ja, ibland kan det vara svårt att rannsaka sig själv. Man blir hemmablind eller har helt enkelt inte kunskaper eller resurser för att aktivt jobba med att förbättra den digitala kundresan och öka konverteringar. Vårt bästa tips är då att du tar hjälp av någon som kan – till exempel en digitalbyrå. I vår breifmall hjälper vi dig att strukturera och formulera dina tankar för ert digitala projekt.

Anlita Digitalbyrå - 9 användbara tips för konvertering - Limetta Digitalbyrå

 

Vill du ha experthjälp?

Vi på Limetta hjälper dagligen våra kunder med webbutveckling för att öka konverteringar. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakt

Hör av dig!

Vill du komma i kontakt med oss?
Fyll i formuläret så hör vi av oss så fort vi kan.