Limetta tipsar

Infografik, Del 2 av 3: Varför du ska använda det!

Vi har tidigare berättat om vad infografik är och vilka olika varianter det finns. Den här artikeln utgör del 2 av 3 i en artikelserie om informationsgrafik. Om du missade första delen hittar du den här. I den här delen ska vi gå igenom 5 anledningar till varför du ska använda infografik.

 

Idag lever vi med ett informationsöverflöd där företagen slåss om att försöka fånga vår uppmärksamhet. För att undvika att vår hjärna blir överbelastad filtrerar vi all inkommande information. Vi har också ett begränsade tålamod som mottagare. De tar till exempel bara några få sekunder innan dina besökare bestämmer sig för om ditt innehåll är intressant. Om inget snabbt lyckas fånga vårt intresse går vi vidare till nästa sajt. Med infografik kan vi göra något komplicerat begripligt och iögonfallande.

Att informationsgrafik blivit allt populärare beror delvis på att vi kan processa bilder mycket snabbare än text. Förmågan att effektivt visualisera data och information kommer därför att bli ännu viktigare i konkurrensen om kundernas uppmärksamhet. Här ger vi dig 5 anledningar till att använda infografik:

5 anledningar till att använda infografik

 

1. Fångar besökarens uppmärksamhet.

Infografik ger en snabb överblick och fångar besökarens uppmärksamhet samtidigt som det väcker nyfikenhet. Det här i sin tur kan underlätta för en besökare att förstå och ta till sig informationen, vilket kan göra det enklare att fatta beslut. Infografik kan också sätta din information i ett sammanhang som blir både unikt och iögonfallande för målgruppen.

2. Gör data mer begripligt.

Med infografik kan vi göra komplicerad information lättare att förstå. Genom att visualisera alltifrån siffror, processer eller händelser kan vi berätta en historia, bygga en informationshierarki, underlätta för den som vill jämföra data eller se samband.

3. Informativt och trovärdigt.

Infografik är ett bra hjälpmedel för att få människor att komma ihåg informationen de ser genom att det skapar ett visuellt samband. Ofta är infografik mer informativt än foto och har dessutom hög trovärdighet om det designas på rätt sätt.

4. Delbart i sociala medier.


Tröskeln för att dela infografik är betydligt lägre än för en längre text. Med infografik är budskapet tydligt summerat vid första anblick, vilket gör det enklare för dina besökare att avgöra om de vill dela innehållet. Om man förstår infografiken på egen hand, även utanför sin kontext, ökar också delbarheten.

5. Skapar dynamik.

När man läser på webben scannar man webbsidor i hög utsträckning. Genom att inkludera infografik på en annars texttung sida kan du skapa dynamik, vilket kan locka dina besökare att läsa vidare.


Vill du veta mer?

Kontakta oss

Hör av dig!

Vill du komma i kontakt med oss?
Fyll i formuläret så hör vi av oss så fort vi kan.