Limetta tipsar

Vad är SEO, sökmotoroptimering, och varför skall du jobba med det

Varför är det viktigt med SEO? Svaret är enkelt - syns man inte så finns man inte. Tänk dig ett flådigt dukat bord som står redo, men ingen gäst är där eller vet om att det ens finns.

Om du lägger väldigt mycket pengar på att ta fram koncept, design och bygga en site som ingen besöker så är det ju pengar i sjön.

SEO är en förkortning för Search Engine Optimization och kallas på svenska sökmotoroptimering. Syftet med SEO är att synas på ett bra sätt i sökmotorerna och komma så högt upp som möjligt i deras sökresultat. Om man syns på ett bra sätt i sökresultaten med relevanta sökord och intressanta texter så lär det leda till flera klick och besök till din webbplats.

Så hur sökmotoroptimerar man?

Om den tekniska plattformen (CMS och eventuellt e-handelsplattform) fungerar bra handlar SEO till största delen om att skapa innehåll på rätt sätt och att ha koll på relevanta sökord.

Du som läser denna sidan har kanske sökt på nyckelorden SEO eller sökmotoroptimering på Google. När vi skapade denna sida var det de två sökorden som vi fokuserade på. På svenska Google görs det varje månad 5 400 sökningar på seo, 4 400 sök på sökmotoroptimering och 70 sökningar på frasen ”sökmotoroptimering seo”.

Andra saker som också är viktiga är att din webbplats är snabb, fungerar bra i mobiltelefoner, att besökarna visar engagemang på din webbplats (tid på webbplatsen och besöker flera sidor) och att det finns bra med interna och externa länkar till webbplatsen.

 

5 saker du måste veta om SEO

  1. Content is King!
    Det absolut viktigaste du kan göra inom SEO är att ha bra texter, bilder och annat innehåll som besökarna tycker är nyttigt. För varje sida på webbplatsen bör du ha en eller några korta meningar eller berättelser som förklarar syftet och kan användas i SEO-arbetet. För denna sidan är det exempelvis 5 saker du måste veta om SEO.

  2. Keywords - sökord
    Sökorden som är viktiga för webbsidan bör ingå i rubriker, texter, bilder och länkar. Varje sida bör ha ett eller några få sökord som återkommer på webbplatsen. För denna sidan är det SEO och sökmotoroptimering. Innan du skapar en sida skall du ha i åtanke vilka sökord du vill använda.

  3. Title, Meta Description, H1 och URL
    Berättelsen (max 65 tecken) som vi beskrev ovan bör användas i Title, H1 (sidans huvudrubrik) och URL. Om du har tid kan du variera och använda alternativa berättelser annars använd samma. Oavsett måste sökordet finnas med i alla!
    Meta Description kan använda en eller två alternativa berättelser (max 150 tecken) och som lockar besökarna att klicka för att läsa mer.

    5 saker du måste veta om SEO

  4. Bilder, dokument och filer
    Här slarvas det mycket. Bilder, dokument och övriga filer skall ha den korta berättelsen med nyckelord som filnamn med ditt företagsnamn som tillägg. Bilden ovan heter ”5 saker du måste veta om SEO – Limetta digitalbyrå”. Även bildens ALT-taggar (alt och title) och länkar till länkar till dokument och filer bör innehålla berättelser.

    img src=“5-saker-du-maste-veta-om-seo-limetta-digitalbyra.jpg” alt=“5 saker du måste veta om SEO” title=“SEO Title, URL och Meta Description”

  5. Tålamod och uppföljning
    När du gjort allt ovan kommer detta att ge resultat. Garanterat! Men det kan ta tid så ha tålamod och följ upp hur det går regelbundet åtminstone en gång i veckan. Om du har en hyfsat välbesökt webbplats bör du se resultat inom någon månad. Använd verktygen som beskrivs nedan.

 

5 verktyg för SEO

För att lyckas med SEO är det viktigt att regelbundet mäta resultat och analysera ditt arbete. Vi rekommenderar att du använder verktygen nedan åtminstone en gång i veckan för att se hur det går och för att vässa de webbsidor eller sökord som inte presterar. Med några av verktygen nedan kan du även analysera konkurrenter på ett enkelt sätt.

  1. Google Analytics
    Ditt viktigaste verktyg för att mäta besökare och deras beteende på webbplatsen. Gratis och mycket användbart.
    analytics.google.com
  2. Google Search Console
    Annat gratisverktyg som visar hur Google upplever din webbplats och indikerar möjliga problem. Visar även vilka organiska sökningar som görs som leder till webbplatsbesök, din placering i sökresultaten samt utvecklingen över tid. Kan kopplas till Google Analytics. 
    search.google.com
  3. Wincher
    Ett mycket enkelt och användbart verktyg för att mäta din prestanda på utvalda sökord och jämföra med 10 utvalda konkurrenter. Inte gratis men billigt.
    wincher.com 
  4. Screaming Frog SEO spider
    Detta verktyget söker genom din eller andras webbplatser och hämtar upp alla SEO element som exempelvis alla URLar, Title, Meta Description H1 och H2. Finns som gratisverktyg med begränsningar men vi rekommenderar den fullständiga versionen.
    www.screamingfrog.co.uk
  5. SEMrush
    Ett mycket kraftfullt och omfattande verktyg som mäter allt inom SEO på din webbplats och hos dina konkurrenter. Kostar en del om man vill ha omfattande analyser men om du har nått så långt du kan med föregående verktyg är detta nog det rätta för dig.
    www.semrush.com