ARBETSMETODER
Att använda metoden Design Thinking
När vi vill behöver ta fram smarta lösningar på problem använder vi oss av en smidig metod som kallas Design Thinking.
Att förstå användaren och deras behov så att vi kan möta deras förväntningar är avgörande för att skapa framgångsrika digitala produkter och tjänster. Här berättar vi mer om vad användarstudier eller användarundersökningar är och varför det är bra för användarupplevelsen.
User research, UX-research eller användarstudier, syftar till att lära känna målgruppen bättre och identifiera eventuella hinder eller frustrationer som de möter när de interagerar med produkten eller tjänsten. Varför tycker och agerar de som de gör och vilka känslor, tankar och drivkrafter ligger bakom? Ofta kanske kunderna inte använder produkten/tjänsten som man hade trott och önskat att de gjort – men med användarstudier kan man få de rätta svaren. Resultatet kan sedan ligga till grund för beslut om förbättringar eller bidra till att man upptäcker helt nya affärsmöjligheter.
Det finns en rad olika metoder för att göra användarstudier. De kan delas in i kvalitativa och kvantitativa metoder och kan bestå av allt ifrån användartester, expertutvärderingar, fokusgrupper och enkäter. Användarstudier kan också delas upp i två tillvägagångssätt - attityd och beteende. Vilken metod och tillvägagångssätt som är lämpligast att använda är olika och beror på varje enskilt projekt och vilken typ av produkt/tjänst det rör sig om. Även ert mål, er budget och vad ni vill åstadkomma spelar roll för val av metod. Ibland kan det vara bra att kombinera kvalitativa och kvantitativa metoder. Här är några exempel på vanliga användarstudier.
Det kan vara svårt att dra några djupare insikter om användarna enbart baserat på data från kvantitativa undersökningar. Det kan därför vara bra att göra både kvantitativa och kvalitativa undersökningar och samtidigt ha en blandning av attityd- och beteendemässiga angreppssätt.
Design thinking är ett populärt förhållningssätt och består av en samling av insikter, metoder och verktyg som användas för att lära känna en målgrupp. Att metoden har blivit så populär beror på att den erbjuder ett strukturerat sätt att utforska användarbehov och hitta kreativa lösningar på både nya och gamla problem.
I Design Thinking utgår man från användarna och inkluderar dem i sitt utvecklingsarbete. Genom att röra sig mellan olika faser försöker man skapa sig djupare användarförståelse och utifrån insikterna utformas sedan lösningsförslag.
Istället för att utgå från ett problem och gå direkt på lösningen, handlar det alltså om att förstå användarnas behov och med praktiska metoder testa och experimentera sig fram mot en lösning. Det är viktigt att man ska våga testa sig fram, göra fel och sedan göra om. Man jobbar därför i korta tankebanor som främjar kreativitet och nya innovativa idéer genom att arbeta iterativt.
Användarstudier kan genomföras närsomhelst under en design- eller utvecklingsprocessen. Det spelar ingen roll om ni har en helt ny eller befintlig digital tjänst ni vill undersöka. Användarundersökningar är bra att göra när ni vill säkerställa att ni skapar produkter som verkligen är relevanta för er målgrupp.
Vi kan göra studier innan vi börjar designa för att få en förståelse för vad målgruppen behöver; vi utför iterativa tester under utvecklingen för att säkerställa att vi är på rätt spår med användarupplevelsen; och vi kan mäta effekten av er produkt, tjänst, design eller koncept efter att er produkt har lanserats.
Det behöver inte vara så dyrt och kostsamt som många tror. Även om man bara intervjuar en mindre mängd användare kan man få fram värdefulla insikter och beteendemönster. Man behöver inte utföra alla metoder och det finns många olika sätt att anpassa användarstudierna för olika budgetar och scope.
Att användartesta enklare trådskisser tidigt i designprocessen gör att vi kan upptäcka saker i ett tidigt skede, vilket kan spara både tid och pengar. Är det en befintlig produkt eller tjänst som ska utvärderas kan interna nyckelpersoner intervjuas. Medarbetare på kundservice eller andra personer som har daglig kundkontakt sitter ofta inne på värdefull information om vad kunderna ofta har frågor om eller är i behov av. Expertutvärderingar är en annan kostnadseffektiv metod för att få värdefulla insikter.
På Limetta är vi vana att utföra användarstudier (user research). Vi hjälper er att välja rätt metod, genomförande och analys.
I den inledande fasen brukar vi definiera och kartlägga era interna krav, användarkrav och dagens användarbeteenden. Många av våra kunder börjar ofta med en UX-genomlysning utförda av våra UX-experter. Ni får en professionell analys och feedback av nuläget och ett antal rekommendationer för framtiden.
Tillsammans med era samlade erfarenheter om användarnas behov och beteenden väljer vi ofta ut en eller flera user research-metoder för att samla på oss mer information. När vi väljer metoder utgår vi alltid från er budget och scope, även utifrån era affärsmål så att vi ser till att vi uppnår största möjliga nytta.
Användartester utförs kontinuerligt under utvecklings- och designprocessen. På så sätt kan vi utvärdera användbarheten av ett koncept eller användarens upplevelse för att säkerställa att vi hela tiden är på rätt väg. Testerna resulterar i en analys där vi identifierar eventuella utmaningar och trösklar som användarna möter, men även möjligheter och förbättringsförslag. Ofta levererar vi ett antal rekommendationer som ligger till grund för beslut och vidare utveckling.
Behöver du hjälp med användarstudier, att utvärdera din webbplats eller utföra användartester? Kontakta oss och berätta mer om dina utmaningar så hjälper vi dig!