User Experience
Så gynnar UX din affär
4 anledningar till varför god UX bör vara en del av affärsstrategin.
Nästan alla webbplatser använder sig idag av cookies, men reglerna för hur det får användas kan upplevas krångliga. I den här artikeln reder vi ut vad cookies är och hur det påverkar användarupplevelsen. Vi tar också en titt på vad som är bra att tänka på gällande samtycke.
En kaka, eller cookie, är en liten datafil med text som webbplatsen sparar på besökarens dator. När du som användare surfar in på en webbplats sparar din webbläsare cookies för att se hur du navigerar och använder webbplatsen. Ofta används de av tekniska skäl för att ge dig tillgång till nödvändiga funktioner som kan förbättra användarupplevelsen. Till exempel kan en cookie komma ihåg dina inloggningsuppgifter, språkval eller vad du lagt i varukorgen. Som användare slipper du upprepa dina val och inställningar. Webbsidan behöver inte heller laddas om och laddningstiden förbättras. Förutom att få webbplatsen att fungera optimalt används cookies för att samla in statistik om besökarnas beteenden och aktiviteter. Ofta i syfte att kunna anpassa sin marknadsföring och annonsering.
Det finns i regel två huvudtyper av cookies, permanenta och sessionsbaserade. Utöver dessa finns även tredjepartskakor.
De flesta av oss känner nog igen cookierutor och banners som dyker upp så fort man går in på en ny webbplats. Ofta har man blivit ombedd att acceptera cookies genom en på förhand ikryssad ruta eller så har man kunnat se följande liknande text:
EU domstolen har nu beslutat att ytterligare strama åt hanteringen av cookies. Det krävs numera ett aktivt samtycke från webbplatsbesökare gällande användningen av cookies. En på förhand ikryssad ruta eller text som informerar om att man accepterar cookies om man surfar vidare utgör inte ett giltigt samtycke. Det här gäller oavsett om den information som hanteras av en cookie utgör personuppgifter eller inte. För företag och organisationer innebär detta att man måste ser över sin användning av cookies och hur man hämtar in samtycke.
Det finns dock undantag för samtycke för cookies som är nödvändiga, det vill säga nödvändiga för att tillhandahålla en tjänst som användaren uttryckligen har begärt att få använda. Det kan till exempel gälla en cookie som används för att spara innehållet i en varukorg. Icke-nödvändiga cookies kräver alltså inte ett aktivt samtycke.
För att enklare hålla reda på era cookies och kunna presentera dem för besökare på ett förståeligt sätt kan ni börja med att kategorisera dem. Se över vilka cookies ni använder och om ni verkligen är i behov av dem. Utforma sedan samtycket i enlighet med GDPR. I grova drag innebär det att användaren ska kunna utföra en aktiv, särskild och informerad handling för att samtycket ska vara giltigt. Det leder oss in på nästa del – att ge samtycke.
Kakor ger webbplatser möjlighet att under vissa förutsättningar kartlägga och analysera den information som du lämnar efter dig när du surfar på nätet. De nya bestämmelserna gällande samtycke syftar till att skydda dig som användare och din personliga integritet. Hur samtycket ska ske finns det ingen färdig mall för. Det är upp till varje webbplatsinnehavaren att ta fram och anpassa efter sin webbplats. Däremot finns det några regler att förhålla sig till:
Om en användare väljer att inte acceptera cookies ska sajten ändå gå att använda. Funktionalitet som samlar in eller hanterar personliga uppgifter ska då inte vara tillgänglig. Man bör dock vara tydlig med att viss funktionalitet uteblir och att det kan leda till en mer avskalad webbsida. Även om besökaren en gång accepterat villkoren för cookies måste det alltid vara nåbart och tydligt för användaren var och hur man ändrar sitt acceptansval.
Om ditt företag inte vill lägga tid och pengar på att utveckla kontrollpaneler för att hantera cookiesinställningar, finns en rad olika färdigt verktyg. Ni kanske helt enkelt vill slippa uppfinna hjulet på nytt. Innan du väljer ett verktyg kan det vara bra att kolla upp hur det fungerar - har den all funktionalitet som krävs? Går verktyget att anpassa? I en del verktyg kan man till exempel anpassa CSS:n så att utseendet och färgval har möjlighet att följa den egna grafiska profilen.
En av de svåraste utmaningarna är att kartlägga och kategorisera alla cookies som skrivs på en webbplats. Ett starkt argument för att använda en tredjepartstjänst, som t.ex. Cookiebot, är att den kan:
På så vis riskerar man inte att missa cookies som man kanske inte ens är medveten om att de skrivs.
Behöver ni se över er cookieshantering eller förbättra något annat i den digitala kundresan? Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi er!