Blogginlägg-

Så lyckas du med Open Graph i sociala medier

Du har precis lanserat en ny webbplats och vill berätta om det för kunder, vänner och bekanta på sociala medier. Du kopierar länken och klistrar in den i Facebook.

Det ser verkligen inte bra ut.

Facebook visar helt fel bild och texten som delas är helt irrelevant, det är en text om cookies. Och det värsta av allt: det finns inget sätt att redigera vare sig bilden eller texten! Vad ska jag göra nu?

 

Facebooks crawler

För att förstå vad det är som händer behöver vi veta hur Facebook fungerar. Facebook har en egen crawler. Det är helt enkelt ett program som automatiskt surfar runt på sidor på webben och hämtar och lagrar data som den hittar.

Det första som händer när du delar en webbadress i ditt flöde är att Facebook undersöker om de redan har data om den sida du delar. Om de inte har det skickar de iväg sin crawler till sidan för att hämta data. Den scannar av sidan och sparar det som den tycker är relevant i Facebooks egna databaser.

Men ett program är inte lika smart som en människa (inte riktigt än i alla fall). Vi ser en designad sida - en crawler ser kod. Vi kan utifrån våra tidigare erfarenheter avgöra vad som är det centrala. En crawler följer bara fördefinierade regler. För att crawlern ska veta vad det är vi tycker är det centrala behöver den ofta lite hjälp på traven. Och det är här Open Graph kommer in i bilden.

Facebook crawler

Open Graph

Med hjälp av Open Graph kan vi på ett strukturerat sätt tala om för Facebook vad vi vill att den ska hämta, spara och använda när sidor delas i sociala medier. När man ska förmedla data på ett strukturerat sätt så brukar man göra det via ett protokoll och därför är Open Graph utformat som ett enkelt protokoll.

Via protokollet Open Graph kan du alltså specificera vilken bild, vilken rubrik och vilken text du vill att Facebooks crawler ska hämta från din sida och det i sin tur styr det som delas på Facebook. Förutom rubrik, text och bild kan även Open Graph tala om för Facebook vad det är för typ av innehåll du delar, t.ex. om det är en webbplats, en blogg, en bok, ett spel, ett matrecept osv. Du kan även ange vilket eller vilka språk innehållet finns översatt till.

 

Open Graph-taggar

Open Graph använder sig av metataggar, taggar som finns på sidorna men som bara syns om man tittar i koden. Genom att se till att dessa taggar finns på sidan och att de innehåller rätt information så kan du alltså styra över hur ditt innehåll ser ut när det delas i sociala medier.

Då kan det se ut så här:

Open graph

Det är sällan man behöver jobba med Open Graph-taggarna på denna nivå. Det vanliga är att man använder ett CMS och kan styra över taggarnas innehåll via detta.

Om du har gjort allting rätt så kommer ditt innehåll att hittas av Facebooks crawler och visas när du och andra delar dina länkar på sociala medier.

 

Sociala medier

Open Graph är utformat så att det ska kunna användas av alla olika typer av sociala medier. Men exakt hur varje enskild tjänst använder Open Graph varierar. Dels kan de ha egna varianter av metataggar, dels kan de lägga olika vikt vid innehållet i Open Graph-taggarna i förhållande till andra taggar som finns på sidan. Twitter har t.ex. en egen uppsättning taggar som de kallar för Twitter Cards och Google Plus kör med microdataformatet från Schema.org. Men om deras egna format saknas kollar de båda på Open Graph-taggar.

De tjänster som i olika utsträckning tittar på Open Graph-taggar är:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Google Plus
  • Pinterest
  • Yammer
  • Reddit

...plus en handfull mindre aktörer.

Vår generella rekommendation är därför att åtminstone implementera Open Graph på webbplatsen. Har man sedan en inriktning eller affärsmodell som är beroende av delningar i sociala medier så kan man gå steget längre och implementera flera parallella uppsättningar delningstaggar. Men du kommer väldigt långt med Open Graph.

 

Testa själv

Om du vill veta hur Facebook ser på just din sida kan du använda Facebooks Sharing Debugger 

Du skriver in en URL som Facebooks crawler hämtar och så får du se resultatet, inklusive en förhandsgranskning av hur din sida kommer att se ut om den delas på Facebook. Du får även tips om det finns saker du borde fixa till. Eller så kan vi naturligtvis hjälpa till, slå oss en signal eller dra ett mail  - vi vill gärna prata med dig!