
Content
Vad är UX Copy?
Skapa bättre användarupplevelser och öka konverteringen med UX copy.
En bra rubrik har många fördelar. Inte minst på webben där konkurrensen om användarnas uppmärksamhet är stor. Men hur skriver man egentligen en bra slagkraftig rubrik? Det försöker vi reda ut.
Rubriken är ofta det första en användare möts av på en webbsida, artikel, blogginlägg eller i sökresultatet på Google. Redan i rubriken avgör användare om det är värt att klicka sig vidare eller fortsätta läsa. Är rubriken tråkig, intetsägande eller otydlig är risken stor att ditt innehåll inte blir läst. Men att skriva en bra rubrik är inte det enklaste. Den ska inte bara vara läsvänlig och informativ, den ska också innehålla rätt sorts nyckelord och gärna vara delbar eller klickvänlig. Här kommer därför några tips för hur du kan lyckas:
På nätet är användare snabbrörliga, ofta kräsna och otåliga. Vi är vana att snabbt scrolla igenom en sida eller ett flöde. Lika snabbt klickar vi oss vidare om vi inte hittar något intressant. Om dina besökare inte snabbt ser något av intresse eller förstår vad texten/sidan handlar om, är risken stor att de surfar vidare. Det gäller att vara både beskrivande och relevant direkt. Se till att rubriken sammanfattar innehållet. Använd ett enkelt språk som målgruppen förstår och krångla inte till det i onödan.
Är det en artikel du skriver kan du komplettera rubriken med en ingress som ger ännu mer klarhet i vad texten handlar om. Det samma gäller bilder. De ska likt rubrik och ingress tydligt förmedla och avspegla innehållet. För att lyckas behålla läsarna hela vägen bör man även använda sig av mellanrubriker. De ger ofta en överblick av innehållet. Dela upp innehållet och använd H1, H2 och H3 i viktordning. Det här hjälper dessutom Google att veta vad som är mest relevant. Tillsammans kan alla dessa element samspela och bidra till att användaren snabbt kan tolka och förstå. Här delar vi med oss av fler tips på hur du kan förbättra ditt innehåll på webben.
Rubriker är en viktig komponent i en digital innehållsupplevelse och kan med fördel kan vara korta och kärnfulla. Detta är särskilt viktigt när vi konsumerar information via mobilen. När man som redaktör producerar innehåll testar man ofta hur det ser ut på en dator. Många glömmer däremot bort att kolla hur samma innehåll ser ut och upplevs i mobilen. På mindre skärmar är ytan begränsad och gynnas därför ofta av korta och kärnfulla rubriker. Det finns lite olika riktmärken för hur lång en rubrik bör vara. En del säger att 5-10 ord är lagom. Andra menar att en rubrik inte ska vara mer än 70-110 tecken för att hamna högt i sökmotorerna.
Rubriken ska väcka intresse och paketera innehållet så att man direkt förstår vad det handlar om. När vi googlar söker vi ofta svar på något. Antingen vill vi förstå eller lära oss mer om något. Och helst på ett så enkelt och smidigt sätt som möjligt. Det finns också vissa typer av rubriker vi lockas mer av än andra. Tidningsvärlden har lärt oss att vi ska haja till när vi läser rubriken. Blir vi förvånade blir vi ofta nyfikna och vill veta mer. En effektiv rubrik kan också väcka känslor, som inte nödvändigtvis behöver vara positiva. Att väcka känslor är en stor del av kundupplevelsen och nyckeln till att väcka nyfikenhet, läs mer i vår artikel om emotionell design.
På vår egen webbplats publicerar vi artiklar med tips och inspiration. Vi delar med oss av kunskap som vi tror att våra besökare är intresserade av. Redan i rubrikerna försöker vi framhäva vad artikeln handlar om. Vi försöker inkludera viktiga nyckelord som kan väcka läsarens intresse. Är det en artikel med konkreta tips kan man med fördel lyfta detta. Läsaren ska direkt förstå att hen kan lära sig något i artikeln. Här kommer några knep för att väcka nyfikenhet:
Att skriva ut siffror i rubriker är nästan alltid bra. Jämför “5 smarta tips” med “Smarta tips”. Siffrorna talar om exakt vad läsaren får eftersom de är snabbtolkade av hjärnan – de är också klickvänliga. Att använda ojämna siffror brukar av någon anledning fungera bättre än jämna.
Rubriker som snabbt beskriver fördelen man får om man läser vidare är bra. Ofta är det just dessa artiklar och texter de mest lästa. Det går även att kombinera rubriker som både innehåller en siffra och fördel. Här är några exempel:
På webben tenderar användare att skanna av innehållet de möts av. Därför är det bra att lägga in nyckelord i början av rubriken så att den som skumläser hittar dem direkt.
Det är inte bara användarna som har nytta av nyckelord i rubriken. Även Google gillar det. För att synas och ranka bra i sökmotorerna behöver rubrikerna innehålla de viktigaste nyckelorden/sökorden. Nyckelorden är helt enkelt de ord som fångar användarens uppmärksamhet och som användarna googlar på. Vill du veta mer om nyckelord och SEO? Läs vår artikel - 5 saker du måste veta om SEO
Ett tips vi själva ofta använder oss av är att skriva rubriken sist. När du har hela eller större delen av texten på plats kan du markera ut de viktigaste nyckelorden i texten. Utifrån nyckelorden kan du sedan skriva rubriken. På så sätt blir det tydligare vad artikeln handlar om och vad både rubrik och mellanrubriker ska fokusera på.
För att ge konkreta exempel tänkte vi ta två rubriker från vår egen webbplats. I artikelpuffen 9 användbara tips för att öka konverteringen får användaren ett hum om vad man kan förvänta sig om man klickar sig vidare. Nämligen: ”9 användbara tips” som handlar om ”att öka konvertering”.
Om konverteringstips är vad jag letar efter är chansen rätt stor att jag klickar mig vidare för att läsa mer. Siffran i rubriken talar om att jag får ett antal konkreta tips. När användaren sedan klickar sig in på artikeln innehåller den också allt det som rubriken lovar. Rubriken är informativ, beskrivande och tydlig – samtidigt som den återspeglar det faktiska innehållet i artikeln.
En tydlig rubrik gör att jag som användare förstår vad det handlar om. Rubriker som indikerar en numrerad lista är ofta väldigt klickvänliga.
“Upptäck dina kundfördelar”. I det här exemplet kan man tydligt förstå att sidan man klickar sig vidare till handlar om mina fördelar som kund. Rubriken innehåller nyckelordet “kundfördelar” som gör rubriken lättolkad. Kanske hade den varit ännu mer snabbtolkad utan det sammansatta ordet ”kundfördelar” som istället byts ut mot ”Upptäck dina fördelar som kund”? Tillsammans med USP-listan till höger får jag detta bekräftat. Listan är kort, koncis och lättöverskådlig samtidigt som den kompletterar rubriken. Rubriken är tydlig och beskrivande, snarare än utsvävande och intetsägande.
Att skriva bra slagkraftiga rubriker kan vara avgörande för att din text ska bli hittad och läst.
Tänk också på att det inte enbart räcker med en bra rubrik. Det krävs att rubriken matchar själva innehållet på sidan. Annars riskerar dina besökare att hamna fel och bli besvikna ändå.
På Limetta hjälper vi dagligen kunder med både UX och design, UX-copy och innehållsbearbetning. Om det är något vi lärt oss så är det att våga testa sig fram. Märker man att en rubrik inte fungerar som man vill, skriv om och testa dig fram. Ta hjälp av en digital byrå om du vill ha råd och hjälp.