Content
4 tips som förbättrar ditt innehåll på webben
Här hittar du matnyttiga tips på hur du förbättrar ditt innehåll på webben.
För att fånga dina kunders uppmärksamhet i digitala kanaler räcker det inte med att enbart skapa bra innehåll och ha en “snygg design”. Det finns många andra aspekter som påverkar hur innehållet upplevs som man måste ta hänsyn till. Content experience handlar om just detta - hur vi upplever digitalt innehåll.
Content experience, eller innehållsupplevelse, är vad det låter som - hur en besökare/kund upplever innehåll. Det handlar om att engagera och fånga användaren i varje steg i kundresan. För att lyckas göra det är det viktigt att förstå hur ens kunder konsumerar innehåll och paketera det på ett tilltalande sätt.
Man skulle kunna se det som ett recept där alla komponenter som påverkar innehållsupplevelsen är ingredienser. Med rätt ingredienser kan det bli en kulinarisk upplevelse, men om någon krydda tar över blir upplevelsen inte lika trevlig. Maträtten kanske till och med blir oätlig. Man måste lära sig att hitta en balans i smaker för att bli en bra kock, och på samma sätt gäller det för dig som skapar innehåll att tänka kring innehållsupplevelsen. Det är alla små komponenter som tillsammans skapar en positiv helhetsupplevelse av innehållet.
Inom marknadsföring har man länge pratat om innehållsmarknadsföring, eller content marketing. Idag handlar marknadsföring mer än någonsin om att vårda den totala upplevelsen av företaget, dels vid första intrycket och dels även efter ett köp. Idag har vi som användare mycket större ytor att dela med oss av våra upplevelser t ex i sociala medier.
Fler företag inser därför vikten av relevant och attraktivt content/innehåll. För många marknadsförare är ett attraktivt innehåll en självklarhet - det är viktigt för att driva trafik, att skapa efterfrågan på produkter och leda tänkbara kunder till att konvertera och köpa. Men det är inte alla som tar sig tid att fundera kring hur innehållet upplevs av slutmottagaren - duger vilket innehåll som helst? Hur konsumeras innehållet och hur kan den svår-förtjänade användaren påverkas till sitt nästa steg?
Om sanningen ska fram så är det få som bryr sig om innehållsupplevelsen, och det hoppas vi ändra på med den här artikeln.
Allt innehåll måste ha ett syfte, både för dig som avsändare och för den som konsumerar innehållet. Säg att du publicerar en artikel på din webbplats där målet är att du vill skriva en intressant och läsvärd text. Du vill samtidigt att dina besökare ska hitta till annat relaterat och intressant innehåll. Dels för att förlänga tiden på din webbplats (sånt gillar Google) och dels för att bygga ert varumärke som en intressant aktör. Din artikel är relevant och välskriven, men vad händer när någon läst klart? Finns länkar eller puffar till relaterat innehåll som kan ta användaren vidare in på sajten? Det handlar om att skapa ett digitalt ekosystem och guida besökaren rätt för att ge besökaren en positiv innehållsupplevelse.
Visste du att:
Tänk dig att du söker på Google efter ett ämne som du vill veta mer om och här vill du ju givetvis att din sökning ger en träff som stämmer överens med det du letar efter.
Vad du upplevde, bra eller dåligt, är innehållsupplevelse.
Det sträcker sig längre än bara hur innehållet ser ut till hela användarupplevelsen och personifieringen.