Tips
9 användbara tips för att öka konverteringen
Det finns många knep för att öka sin konvertering. Här delar vi med oss av 9 användbara tips.
Vi lever ett allt mer digitalt liv och det pratas mycket om content marketing, storytelling och engagerande budskap. Skriva kan de flesta – men hur uttrycker du dig bäst för att nå era målgrupper? Vi ger dig 7 konkreta tips på hur du kan nå ut i bruset.
När vi träffar kunder som vill göra om sin webbplats får vi ofta höra att man vill öka engagemanget. Spontant tänker många att man ska involvera sociala medier och ha delningsknappar till höger och vänster. Men är det verkligen det som skapar engagemang hos användarna? Att ha en närvaro i sociala medier är standard. Sociala medier innebär fantastiska möjligheter att kommunicera, både med de som redan gillar varumärket och nya målgrupper. Men att slänga in delningsknappar på sin webbsida utan syfte och mål är inte rätt väg att gå. För att lyckas nå ut genom bruset krävs det först och främst att man skapar relevant innehåll. Är innehållet inte relevant för användare, kommer en delningsknapp i en utstickande färg inte att göra någon skillnad. Få kommer dela ett innehåll som de inte kan relatera till. När du producerar ditt innehåll, se därför till att tala till användaren när du kommunicerar.
Ibland pratar man om att lyfta fram tävlingar eller quiz som lockar användarna att interagera. Men innan man börjar fundera på alla tänkbara lösningar, måste man först och främst förstå och utgå från användarna och deras behov. En webbplats har oftast inte en målgrupp med ett enskilt behov. Målgrupperna är ofta flera och behoven olika. Det gäller därför att målgruppsanpassa och rikta kommunikationen så att den tilltalar rätt person vid rätt tillfälle. Så hur gör man det? Ni kan börja med att identifiera era målgrupper. Intervjua och observera dem för att ta reda på mer om dem. Kartlägg kundresan och se vilka beröringspunkterna är. När ni vet det kan ni också ta reda på om något behöver utvecklas, förbättras eller förtydligas i er kommunikation för att nå ut på rätt sätt.
Det är också viktigt att anpassa kommunikationen till valt medium. Tonaliteten och språkbruket kan skilja sig åt beroende på vilken plattform du publicerar ditt budskap på. På Instagram kanske ni kan kommunicera mer personligt och spontant än på Facebook. För att nå fram i bruset krävs också att det finns ett tydligt budskap. Tänk hellre på en utvald mottagare än en anonym massa. Utifrån detta kan du lättare sätta din tonalitet både när det gäller bildspråk och tilltal. Inom webbdesign använder man sig ofta av personas när man designar användarupplevelser. Personas är en beskrivning av en typisk person i din målgrupp, oftast din idealkund. Det här kan vara ett bra verktyg för att hjälpa dig förstå din målgruppens behov och utmaningar, så att du kan skriva bra innehåll som just din målgrupp är intresserad av.
Oavsett medium så gäller det att ta sig tid att skapa innehåll, och för det krävs planering. Vi möter ofta beställare som vill göra om sin webbsida, men som inte har någon redaktör eller skribent som kan producera riktigt bra innehåll. Man tror att om vi bara gör om skalet och flyttar över befintligt innehåll så är alla våra problem lösta. Tyvärr funkar det inte så. En snygg och väldesignad hemsida är ingenting utan relevant och bra innehåll. Har ni inte kompetensen internt, ta hjälp av någon som kan. Man måste jobba aktivt och strategiskt med sitt innehåll, så kallat content activation.
I en tidigare artikel om informationens roll och 3-klicksregeln, skrev vi om “The scent of information”, som handlar om den konstanta doften av information längs användarens väg mot målet. På en webbsida handlar doften av information om innehållet. Precis som djur följer doften till sitt byte, kommer användaren att följa doften av information om den presenteras på ett sätt som engagerar och fångar ens intresse. Det finns olika sätt att fånga sina kunders intresse - ett tydligt budskap, bilder, filmer och starka rubriker som väcker besökarens känslor för att nämna något.
Hur gör ni för att fånga era kunders uppmärksamhet? Fundera på vad som tilltalar era målgrupper? Vad är deras intressen, mål och drivkrafter?
Se till att dina bilder och din text förmedlar något av värde, något som dina kunder faktiskt uppskattar. Ställa dig frågan vad de får med sig efter att ha läst och sett ert inlägg, artikeln eller webbinnehåll. Kanske är det en härlig känsla, inspiration, ett bra tips eller ny kunskap. Skriv artiklar eller blogginlägg och dela med er av er kunskap och expertis – det om något engagerar och ger er trovärdighet. I den här artikeln ger vi till exempel konkreta tips på hur man kan skapa engagerande innehåll för att kommunicera effektivt.
Nyckeln för att nå våra användare är känslor. Vi människor är inte så rationella som man kanske tror, vi fattar ofta beslut baserat på våra känslor. Om vi lyckas fånga våra besökares uppmärksamhet och dessutom väcka starka känslor, kan vi skapa innehåll som engagerar. Innehåll som folk vill dela, kommentera och interagera med.
Tänk igenom vilka känslor ditt varumärke, tjänst eller produkt väcker hos era kunder och besökare? Är de i linje med vad ni vill åstadkomma och den känsla ni vill väcka hos era kunder? Om inte, vad kan ni förändra i ert budskap som gör att ni väcker rätt sorts känslor?
Ofta vet man inte hur andra uppfattar en. Det kan vara svårt att rannsaka sig själv och sitt varumärke. Med 5 sekunders-testet kan ni ta reda på hur era användare uppfattar er webbplats. Testet går ut på att användaren ser din webbplats i 5 sekunder, sedan försvinner den. Därefter ber man dem att redogöra för hur de uppfattade webbsidan de precis fick titta på.
Ställ följande frågor:
Syftet är att ni ska zooma ut och titta på er verksamhet med nya ögon. Vi vill ta reda på om de på endast några få sekunder kan snappa upp vem som var avsändaren, vad företaget erbjuder sina kunder, vad webbsajten handlar om och vilka känslor som förmedlades. Om testpersonernas svar på frågorna inte är solklara behöver du ta en närmare titt på er webbplats. Vad är det som gör att vårt budskap inte når fram? Vad behöver vi förbättra?
Det finns många knep för att öka sin konvertering. Här delar vi med oss av 9 användbara tips.
Det räcker inte bara att ha bra innehåll förpackat i god design. Det viktiga är hur det upplevs- innehållsupplevelse eller "content experience".