Tips
Digital brief
Här har vi samlat våra bästa tips på vad du bör ha med i briefen för att projektet ska få rätt förutsättningar redan från start.
Digitaliseringen möjliggör nya tjänster, produkter och arbetssätt. Konsumenternas köpbeteende och förväntningar förändras ständigt och företag måste anpassa sina affärsmodeller och kommunikationsstrategier för att inte bli omsprungna.
För att lyckas med ett förändringsprojekt behövs en tydlig och genomtänkt plan, en digital strategi. Man behöver veta vad syftet är, vilka förutsättningar som finns och vad man vill uppnå. Planen genererar ju riktig affärsnytta när den är baserad på data och fakta och inte bara gissningar.
En förstudie görs för att ta fram förutsättningarna för ett kommande projekt. Vi tittar på projektets omfattning, hur nuläget ser ut, hur innehållet kan struktureras och kartläggning av behov. Vid en förstudie gör vi research för att ta reda på fakta och analys för att besvara frågor och reda ut begrepp. Detta är en viktig del av en digital strategi.
Vi analyserar alltid med slutanvändaren i fokus eftersom användarens upplevelse är avgörande för om projektet blir framgångsrikt eller inte. En dålig användarupplevelse kommer att motarbeta alla andra affärsmål projektet kan tänkas ha.
En digital strategi är en vägledande plan baserad på analys och insikter. Den ska gynna affärsnyttan och bidra till ökad tillväxt.
Från vår analys har vi klarlagt en mängd saker som behöver ses över. Vi kanske har identifierat att det behövs en ny design, en ny teknisk plattform eller nya sätt för användarna att göra saker.
Den digitala strategin hjälper oss att placera dessa aktiviteter i en större kontext som är en förlängning av uppdragsgivarens övergripande affärsmål. Det kan handla om att öka försäljningen, höja tjänstekvalitén, ökad produktkännedomen, etablera sig på nya marknader eller att ta marknadsandelar och stärka varumärket genom innovation.
Med en digital strategi kan vi beskriva vad som ska levereras och varför. Ett koncept beskriver HUR det ska lösas.
När man arbetar med koncept så tar man fram lösningar och idéer på hur vi säkerställer att allt vi gör i projektet ligger i linje med strategin (som i sin tur är planen för att nå målen). I konceptarbetet tar vi med alla parametrar som ligger till grund för projektet: uppsatta mål, tekniska förutsättningar, identifierade behov, användarscenarion, positionering gentemot konkurrenter och varumärkets uttryck. Därefter använder vi de insikter och idéer vi har för att ta fram konceptet.
Användarupplevelsen står ofta i centrum när koncepten utvecklas eftersom det är användarens upplevelse som avgör om konceptet är framgångsrikt.