User experience
Utvärdering av bankernas mobilappar ur ett UX-perspektiv
SvD har låtit Lotta Westholm, creative director på Limetta, bedöma användarvänligheten hos de olika bankernas appar för mobilen.
Nya framsteg inom teknik möjliggör en enklare digital vardag. Men teknik som bygger på gamla system faller platt när den når användarna; vanliga hushåll.
Solcellsanläggningar, värmeväxlare och laddboxar för hemmen – idag investerar fler och fler hushåll i ny energiteknik, till stor del pådrivet av de höga elpriserna. Denna utveckling blottlägger samtidigt stora brister i användarupplevelsen, i och med att teknik som tidigare var något för entusiaster nu har blivit vardag i många svenska hem.
Att få en solcellsanläggning installerad tar i bästa fall ett par månader från planering till färdig installation. Och när hantverkarna är färdiga står du där med en blinkande box på väggen och en app i din telefon. Nu börjar ditt nya liv som elproducent. Och det är här krocken mellan konsumentens förväntningar och systemets utformning uppstår.
Appen ser förmodligen ut som de flesta andra appar vi använder dagligen: färgglada knappar, grafer och animationer som visar energiflödet i ditt hem. På ytan ser allt modernt ut, men bakom appens gränssnitt finns dold teknik som inte alls är modern. Ett exempel är Modbus, ett primitivt system från 1979 som traditionellt använts för att slå på och av mekaniska reläer i fabriker.
I den ena änden är konsumenten, som fått veta av leverantören att deras hem kan styras enkelt via en app. I andra änden är fyrtio år gamla styrsystem, utformade för industrin. Däremellan är det mycket som kan gå snett. Inte nödvändigtvis för att tekniken inte fungerar, utan för att tekniken fått stå modell för det verktyg som användaren har i sin hand.
Ett tydligt exempel på det finns i en app från en av världens största leverantörer av solcellanläggningar, vars system bygger på Modbus. I stället för att utforma ett gränssnitt som passar användaren har man valt att visa en lång lista med kryptiska parametrar som användaren förväntas kunna överblicka och förstå. Det är lite som att be någon laga en maträtt och sedan bara ge dem listan med ingredienser. På ett annat språk.
I en tid då en produkts upplevda värde till stor del ligger i de digitala tjänster som ingår, är det anmärkningsvärt att världsledande teknikföretag gör strategiska misstag som dessa. Lyckade digitala innovationer bygger på att man har fokus på både användare och teknik. Detta gäller oavsett vad man bygger.
Vi kan byta ut Modbus mot ett stort affärssystem och appen mot en kundportal för att administrera bolån. Principen är densamma. Den bakomliggande tekniken måste byggas utifrån vad som är bäst tekniskt och gränssnittet utifrån vad folk har mest nytta av, förstår och gillar. Annars är det inte digital innovation.
Limetta är en digitalbyrå som sätter både användarupplevelsen och affärsnyttan i fokus. Hör av dig så berättar vi mer om hur du ska lyckas med digital innovation.
SvD har låtit Lotta Westholm, creative director på Limetta, bedöma användarvänligheten hos de olika bankernas appar för mobilen.
Användarna ställer höga krav på sin digitala upplevelse.