Content
Content Experience
Det räcker inte bara att ha bra innehåll förpackat i god design. Det viktiga är hur det upplevs- innehållsupplevelse eller "content experience".
Ett varumärke och budskap är det som får företaget att sticka ut ur mängden. Idag är det allt vanligare att det digitala uttrycket får sätta tonen för hur varumärket ska uppfattas analogt. Genom att skapa en tydlig och tilltalande bild av företaget ökar chanserna att attrahera och behålla kunder över tid.
En varumärkesplattform eller Brandbook innehåller riktlinjer för hur ditt varumärke ska se ut, kommuniceras, synas, höras och positioneras för att vinna din marknad och målgrupp. En grafisk profil fördjupar det visuella och visar ett formspråket för digitala kanaler och tryckt marknadsföringsmaterial.
En styleguide är en designdokumentation eller uppsättning standarder för hur komponenter på till exempel en webbplats ska se ut och fungera.
Att ta fram ett designsystem är ett smart sätt att säkerställa en konsekvent användarupplevelse och branding genom alla digitala kanaler. Utöver övergripande riktlinjer gällande färg och typografi kan ett designsystem även ge detaljerad information om hur layout, disposition och copy ska användas för att lösningen ska få rätt utseende.
Vi tar fram bilder i form av illustrationer eller mönster. Grafiken kan användas både digitalt och i tryck och kan nyttjas i olika syften - beskrivande eller dekorerande.
Att ha ett enhetligt utseende i allt som kommunicerar utåt är viktigt för att bibehålla varumärkesupplevelsen.