Tips
Att bygga konkurrenskraftiga digitala tjänster
Vad du behöver för att antingen designa och bygga en helt ny digital tjänst.
Du har säkert hört begreppet digital transformation i något sammanhang. Men vad betyder det egentligen och hur ska du förhålla dig till det? I den här artikelserie i två delar reder vi ut begreppet och ger dig tips för att komma igång.
Vi lever i en digital era och i takt med teknikutvecklingen förändras kundernas behov, beteenden och förväntningar. För att vara konkurrenskraftiga måste företag möta dessa förändrade behov genom att aktivt ta tillvara på de nya förutsättningarna som teknologin kan erbjuda. Kanske är det också därför digital transformation har fått allt större uppmärksamhet i olika sammanhang. I denna inledande artikel försöker vi bland annat reda ut vad begreppet digital transformation innebär, vilka är fördelarna och varför ni bör satsa på det.
Kortfattat skulle man kunna säga att digital transformation handlar om förändring. Det skulle också kunna förklaras som ett verktyg eller förhållningssätt där man tar tillvara på tekniska förutsättningar för att få tillgång till nya möjligheter, ny innovation och nya affärsmodeller.
Om vi jämför digital transformation med att digitalisera något så innebär digitalisering att man gör något analogt till digitalt, till exempel att man gör en digital pdf av ett fysiskt dokument. Digital transformation däremot handlar inte bara om att göra en befintlig produkt/tjänst digital, utan om hur vi använder teknologi för att förbättra, förnya och effektivisera en verksamhets olika delar. Det kan bland annat handla om att vi ändrar sättet vi arbetar, tänker och agerar.
Den digital transformationen är inget som sker per automatik bara för att vi befinner oss i en digital era. Företag måste göra målmedvetna och strategiska beslut för att åstadkomma de förändringar som transformationen innebär. Ofta kan man behöva förändra grundläggande strukturer och kulturer genom större organisationsförändringar. Ibland måste man öka användandet av digital teknologi, se över kompetensbehov och öka den digitala förståelsen hos beslutsfattare. På så sätt blir den digitala transformationen en förändringsresa och ett långsiktigt strategiskt arbete. Det är också därför det handlar mer om ledarskap och strategi, snarare än ny teknik.
För att vara konkurrenskraftiga måste man också möta kundernas förändrade behov. En digital transformation handlar därför också om att i högre utsträckning utgå från användarna och att arbeta mer kunddrivet.
Digitalisering ger oss nya förutsättningar och nya möjligheter för att driva verksamheter och göra affärer, och det här måste vi ta tillvara på. Idag är det inte sällan ny teknik formar en hel bransch. Företag som inte hänger med i den digitala utvecklingen riskerar att bli omsprungna av start-up företag, som både har teknologiskt försprång och agila arbetsmetoder. Det finns en rad exempel på marknader som förändras till följd av att människor förändrat sitt beteende när nyetablerade företag erbjudit smarta och användarvänliga lösningar. Swish och iZettle är exempel på tjänster som utmanat klassiska betalmedel och hjälpt till att bana väg för ett mer kontantfritt Sverige. Det finns till och med de som menar att Sverige kan bli världens första kontantlösa samhälle tack vare denna digitala utveckling. Uber och Airbnb är två andra exempel på nya aktörer som utmanat en hel taxi- och hotellbransch – trots att de inte äger några egna bilar eller boenden. Vad företagen gör är att de, genom ny teknologi och att privatpersoner finns på båda sidor av konsumtionen, erbjuder digitala och kunddrivna tjänster som utgår från användarnas behov. De ändrar helt enkelt spelreglerna och förändrar en hel marknad.
Det går inte att undkomma att teknik spelar en allt större och viktigare roll i både människor och företags vardag. Nya tekniker och företag kommer att dyka upp och utmana redan befintliga. Det gäller att arbeta proaktivt så att man står redo att följa med förändringsvågen när den kommer. Att fokusera på digital transformation är helt enkelt ett verktyg och ett förhållningsätt för att skapa rätt förutsättningar för att hantera den snabbrörliga värld vi idag lever i. De företag som inte redan påbörjat sin digitala transformation kommer därför med stor sannolikhet behöva påbörja sin resa inom en snar framtid.
En digital transformation kan innebära en rad verksamhetsförändringar, vissa mer utmanande än andra att genomföra. Men eftersom vinsterna är många kan man helt enkelt inte bortse från fördelarna arbetet medför. Här listar vi några av fördelarna:
Nu hoppas vi att du fått lite bättre koll på vad digital transformation innebär och varför det bör bli en del av er affärsstrategi. I del 2 i denna artikelserie ger vi konkreta tips för hur ni kan komma igång med er förändringsresa.