Kunduppdrag
Inspirerande varumärkeswebb och ehandelsplattform
Limetta fick som digital partner till REF Stockholm uppdraget att ta fram inspirerande design och ny funktionalitet för deras webbplats och e-handelsplattform.
Uppdraget
Det var viktigt att skapa en attraktiv och lättanvänd sajt som medarbetarna kan känna en stolthet över samtidigt som den skulle nyttjas till att främja affären. Den behövde också kunna anpassas efter de olika målgrupperna - konsument och professionella. Målet var att ta fram en grundläggande site som på ett tydligt sätt representerar REFs varumärke och kan generera leads.
Den befintliga sajten var byggd i Wordpress med WooCommerce för hantering av produkterna och e-handelssystemet. REF kände att sajten var svårarbetad för redaktörer och inte återspeglade varumärket på rätt sätt. Den nya sajten skulle dessutom innehålla en fungerande e-handel, något som tidigare saknats.
REF önskade att på ett tydligare sätt förmedla en känsla av premium och lyx. Viktigt var att framhäva att produkterna är svenska, veganska och av hög kvalitet. Sajten skulle vara inspirerande, gärna med stora bilder, och innehålla smarta funktioner och en genomtänkt struktur som var lätt att använda.
Uppdraget i korthet:
- Ny struktur och funktionalitet för webbplatsen
- Ny design för webbplatsen
- En webbplats utvecklad i WordPress
- Integration med Hubspot
- E-handel med WooCommerce
Målgrupper
- Professionella: frisörer, stylister, färgtekniker, distributörer, retailers
- Slutkonsumenter
Så gick vi tillväga
Vi började vårt samarbete med en uppstartsworkshop där vi gick igenom scope och omfattning. Med hjälp av kundens gedigna förarbete i form av en beskrivande brief och moodboards med inspirationsmaterial tog projektet sin början.
Projektets korta deadline gjorde arbetet intensivt med snabba iterationer. För att visualisera våra tankar och sätta en gemensam riktning togs ett koncept fram. Vi kom snabbt fram till att vi ville låta innehållet tala genom att använda stora bilder och filmer men samtidigt våga ha luftiga ytor. Vi behövde balansera design med intuitiva, klickbara ytor där redaktörerna skulle kunna skapa inspirerande och attraktiva sidor med hjälp av varierade block och komponenter.
Konceptet växte fram till trådskisser som illustrerade de olika vyerna och dess funktioner. När grunden var klar tog vi fram visuell och responsiv design. I en tajt arbetsgrupp tillsammans med kunden arbetade vi fram resultatet.
UX och design
En ny lättnavigerad struktur och layout skapar en intuitiv och lättanvänd webbplats. Eftersom användarna som besöker sajten kommer från olika håll och med olika ingångsvärden - några vill få inspiration, andra vill shoppa, en del samarbeta - behövde vi ta hänsyn till att kunna målgruppsanpassa innehållet. I toppnavigationen kan användarna se och enkelt navigera mellan de två parallella sajterna. På kundens initiativ togs även en landningssida fram där användaren väljer den målgrupp man tillhör första gången de besöker sajten. Med utgångspunkt i kundens förslag till toppnavigation gjordes några UX-justeringar för att ytterligare visa deras breda utbud av produkter.
Produktsida med tydliga call-to-actions
Den befintliga sajten saknade en e-handel. Produktsida och produktkort fick därför en ny uppdaterad design. Det nya typsnittet tillsammans med varmare färger ger en lyxigare känsla. Tydliga call-to-actions uppmanar till köp och strukturerat innehåll där var sak har sin plats gör det lätt att hitta rätt information.
Designen
Färgskalan hölls varm och välkomnande med olika beiga och toner i guld för att det inte ska upplevas som så ”hårt” med skarpa kontraster mellan vitt och svart. För att gruppera innehållet har vi använt oss av bakgrundsplattor i en mild och vänlig färgskala med toner i rosa, mint, turkos och guld.
Omvänt har vi tänkt att hålla produktlistningar väldigt rena och avskalade och är därför mot vit bakgrund, men ändrar färg när användaren interagerar med dem.
Bilder som laddas upp av en redaktör får automatiskt en spegling eller skugga för att ge ett extra djup.
En inspirerande startsida
Även om startsidan inte alltid är den första sidan användarna landar på är den varumärkets ansikte utåt. Startsidan fick därför ett rejält lyft med en mer lookbook-känsla än tidigare. Stora bilder och kollage inspirerar användarna. Produktkorten fick en uppdaterad design med en bakgrundsplatta i en varm nyans som framhäver de respektive produkterna tydligare.
Resultatet
Webbplatsen behövde lösa många av de önskemål och krav som både REF och deras olika målgrupper hade. Resultatet blev en stilren, inspirerande och lättanvänd webbplats som tydligt förmedlar vilka REF Stockholm är.
Om REF Stockholm
REF är ett globalt känt svenskt hårvårdsmärke som skapar hårprodukter för proffs – av proffs. REF själva beskriver sig som att ”I hjärtat av REF är en sann passion för kreativitet, innovation och högkvalitativa produkter som verkligen gör skillnad.”