Ny UX och design för Svensk Travsport - Limetta Digitalbyrå
Kunduppdrag

Ny UX och design för Travbanor

Svensk Travsport är huvudorganisation för den svenska travsporten. De leder, organiserar och utvecklar travsporten. Efter ett lyckat samarbete med Travskolor.se fick vi fortsatt förtroende av Svensk travsport där vi har utvecklat en gemensam användarupplevelse för travbanornas webbplatser.

 

Uppdraget

Som ett andra steg i Svensk travsports utvecklingsarbete har vi tagit fram ny UX och design för travbanornas webbplatser. Tidigare har travbanorna administrerat sina egna webbplatser som ofta haft begränsad funktionalitet och utvecklingsmöjligheter. Det har bidragit till att användarupplevelsen varierat en hel del mellan de olika banorna. Det fanns därför ett behov av att paketera varumärket mer sammanhållet. Vi såg därför över funktioner och komponenter som gemensamt kunde matcha de olika behov som fanns och ändå skapa en god sammanhållen användarupplevelse.

Ny UX och design för Travbanor - Limetta Digitalbyrå

Utifrån flera målgrupper med olika behov och varierande kunskaper, blev en logisk struktur och naturliga flöden oerhört viktigt. Då banorna också har olika sorters behov behövde vi hitta ett koncept som hade en gemensam grund men som i viss mån gick att anpassa. Målet för den nya webbplatsen var att fokusera på att nå en bredare målgrupp, få fler att besöka banorna och öka försäljning av biljetter, restaurangbesök och paketerbjudanden.

 

Målet med nya webben:
  • Nå en bredare målgrupp
  • Få fler besökare till banorna
  • Öka försäljningen av biljetter, restaurangbesök och paketerbjudanden
Ny UX och design för travbanornas webbplatser - Limetta Digitalbyrå
Ny UX och design för travbanornas webbplatser - Limetta Digitalbyrå
Bild

Resultatet - Moderniserat och samtidigt kund-och affärsfokuserat

Med användarna och affärsmålen i fokus har vi tagit fram en grundläggande och kostnadseffektiv bas för webbplatser med olika redaktörsbehov. På den nya webbplatsen visar vi tydligt bredden i travbanornas utbud och tilltalar på så sätt en bredare målgrupp.

Med en tydlig struktur och flöden skapar vi också en sömlös användarupplevelse. Tydliga “call-to-actions” uppmanar till handling på ett naturligt sätt. Färgskalan är neutral för att passa de olika travbanornas varumärken men samtidigt skapa en mer sammanhållen användarupplevelse mellan de olika travbanorna och Svensk Travsport.

 

Besök travbanan Bergsåkers webb


Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?


Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Kontakta oss