![](https://cdn.limetta.se/cdn/globalassets/kunduppdrag/k-rauta/k-rauta_s.jpg?w=375&h=350&fit=crop&auto=compress&crop=faces)
Uppdrag
UX och design K-rauta e-handel
K-rauta gick ut med en pitch för att välja digital byrå. Vi tog fram ett koncept och manér som var precis vad K-rauta önskade och vi vann uppdraget. Vi startade projektet som innefattade användarupplevelse (UX) och design för e-handeln. Leveransen bestod av koncept, wireframes för interaktionsdesign, responsiva designskisser, en html-prototyp och en guideline för webben.
Kunden önskade inte bara en god shoppingupplevelse utan också att sätta K-rauta på kartan som en digital innovatör. De planerade också att arbeta mycket med innehåll i form av tips och guider över hur man själv kan planera, bygga och förverkliga sina drömmar. Vi fick också att förhålla oss till K-rautas övriga länder och se till att skapa design som funkar även i Estland, Lettland, Ryssland och Finland. Vi såg till att skapa dedikerade ytor som kunde få unikt utseende per land - eftersom de kulturella skillnaderna kan påverka användarupplevelsen.
![](https://cdn.limetta.se/cdn/globalassets/kunduppdrag/k-rauta/startsida_design_k-rauta.jpg)
Startsida k-rauta.se
![](https://cdn.limetta.se/cdn/globalassets/kunduppdrag/k-rauta/k-rauta_hotspots_compress.gif)
Med hjälp av så kallade "hotspots" kan man presentera produkter i en inspirerande miljöbild. Varje produkt kan i sin tur ha fler tillbehör vilket ger användaren lättare att handla utifrån projekt och ett tema.
![](https://cdn.limetta.se/cdn/globalassets/kunduppdrag/k-rauta/k-rauta_quickview_3-compress.gif)
Genom att snabbgranska produkter kan kunden enklare shoppa från en och samma vy.
![](https://cdn.limetta.se/cdn/globalassets/kunduppdrag/k-rauta/concrete_background_s.jpg?w=375&fit=max&auto=compress&crop=faces)
Koncept
Tanken är att innehållet ligger flytande på olika typer av bakgrundsbilder som sätter stämningen och förmedlar vilken sektion man befinner sig inom. I stora miljöbilder visas produkter i ett sammanhang och gärna utifrån ett team, vilket i sin tur förhoppningsvis inspirerar användaren.
Resultat
K-rauta har efter vårt uppdrag en ny tekniskt plattform samt genomgått ett varumärkesarbete och har därmed ett nytt utseende.