Susegården stärker varumärket med ny digital strategi och webbplats på WordPress
Syfte och målgrupp
Susegården är ett familjeföretag som bedriver sin verksamhet i en vacker miljö i Halland. De har i denna vackra miljö skapat Sveriges största skjutskola. Deras primära målgrupp är sportskyttar och jägare i Skandinavien som vill testa sina gränser och utvecklas till en bättre skytt. Sekundärt kommer kunder som har sitt företagsevent här eller konferens. Målgruppen är både kvinnor och män främst från Sverige. Men en stor skara kunder kommer från både Norge och Danmark och sportskyttar från större tävlingsnationer som förlägger sitt träningsläger inför VM eller OS på Susegårdens skjutbana.
Susegården har under 2015 genomgått en större digital varumärkesförvandling då internet skall var deras huvudsakliga kommunikationskanal. Krav från Susegården var att dom vill upplevas som ett modernt företag, nydanande i sin bransch, visa skjutbanans vackra miljö och visa att deras instruktörer och målgruppen tillsammans skapar glädje och resultat. Sitens huvudsakliga syfte ligger i att bygga relationer, stärka varumärket Susegården och skapa en digital närvaro för sina kunder.
Krav och lösning
En stor del av webbplatsens lösning är att på ett enkelt sätt berätta Susegårdens erbjudande och vad deras verksamhet erbjuder såsom tävlingar, företagsevent och sociala aktiviteter. Viktigt är att lyfta Instruktörerna som tar hand om sina kunder oavsett om kunden vill bli en bättre skytt eller vill ha hjälp med service eller ställa in sitt vapen. Framför allt så bygger instruktörerna relationer och fungerar därmed som säljare. Viktigt är att lyfta fram instruktörerna på flera sidor i deras kontakt med målgruppen, det vill säga visa att instruktörerna hjälper målgruppen att utveckla sina skjutkunskaper.
Fotografierna skall vara professionella och förmedla en värmande känsla och lyfta fram innehållet på ett snyggt sätt. Parallaxen på startsidan skall ge en formmässigt modernare känsla och fungera som dörröppnare till dom främsta säljdrivande tjänsterna. På undersidorna skall användarna mötas av sidor som är strukturerade med en snabb och användbar information med korta och snärtiga texter. Innehållet skall ha en hög tillgänglighet för målgruppen att använda oavsett om de surfar på en laptop, iPad eller mobiltelefon. Bildmanéret skall lyfta fram verksamheten och visa målgruppen i den fantastiska miljön. Beröringspunkter mellan Susegården och målgruppen sker främst ute på skjutbanan och då målgruppen tycker om att se både sig själva och andra skyttar på bilder så har varje sida inspirerande fotografier som har en tydlig koppling till sidans rubrik. Kombinationen text och bilder skapar ett inspirerande innehåll vilket ger en hög trovärdighet för verksamheten och varumärke.
Resultatet
För att både skapa kostnadseffektivitet och utveckla en plattform som två personer skall administrera så föll valet på att utveckla webbplatsen i WordPress. Med en enkel navigering och tydliga dörrar som öppnar upp åtkomsten till innehållet så tillfredsställs målgruppens behov utav att konsumera fotografier där man ser vad andra skyttar har för kläder, vapen och det genererar ett Buzz mellan skyttarna i Sverige. För att öka användbarheten och tillgängligheten så var det en hygienfaktor att utveckla den som en responsiv webbsite, då stor del av deras målgrupp bokar sina skyttepass på mobilen.