Risken att tappa kunder är stor när förväntningar höjs inom e-handel
Det vi igår såg som något unikt är idag vardag. Livsmedelsbranschen har på senare tid snittat som den bransch som skjuter mest i höjden och kunderna är redo att i större grad ersätta den fysiska butiken mot e-handel. Det ställer nya krav på företagen, framgår av Postnords E-barometer.
Allt fler konsumenter testar att handla på nätet och utvecklingarna i konsumentbeteende rör sig fort framåt. Livsmedelshandeln är den bransch som ökar mest just nu och satsar miljardbelopp på e-handel och kundupplevelse.
Behoven hos konsumenterna handlar först och främst om tydlig och bra kommunikation. Att kunna tillgodose det på ett engagerande och inspirerande sätt är därför en förutsättning.
- Konsumenterna vill röra sig obehindrat mellan kanalerna idag och respektive kanal har sina styrkor och fördelar. Det viktiga är att företag vågar testa, utveckla och fortsätta det konstanta förändringsarbete som konsumenterna kräver. Idag och framöver. Och eftersom konsumenterna aldrig nöjer sig bör man som företag heller aldrig stanna upp. säger Carin Blom, Detaljhandelsanalytiker, PostNord.
Att kartlägga kundresan, samla kundinsikter och sedan skapa så relevanta erbjudanden och upplevelser som möjligt blir avgörande för många företags överlevnad. För att inte fastna gäller det att jobba hårt med förändringsarbete och kundfokus, utveckla kundinsikterna och med det, bli ett företag som håller för morgondagen.
Källa PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research: ”E-barometern Q1 2018”