Veckans Brief: Konsten att göra skillnad med UX

Nyhet

Är user experience (UX) bara en hygienfaktor i dagens digitaliserade samhälle eller kan man som företag eller organisation ännu göra skillnad med sin digitala användarupplevelse i mobiltelefonens lilla skärm? Veckans Brief har pratat med ux-proffsen, bland annat Lotta Westholm, kreativ chef på Limetta.

Veckans-Brief--Konsten-att-göra-skillnad-med-UX.jpg

Är ux bara en hygienfaktor idag eller kan man som företag eller organisation åstadkomma något mer genom ux?


– Det finns olika metoder för ux att undanröja hinder eller att knuffa en kund i önskad riktning. Som användare förväntar jag mig så få ställen som möjligt där jag fastnar fast jag vill framåt och att ux borde vara en hygienfaktor. Interaktionen upplevs som bra där ux inte märks. Med hjälp av bägge metoder kan man som företag åstadkomma riktigt bra affärsnytta som dessutom går att mäta. Så, ja, företag kan definitivt åstadkomma riktig affärsnytta med genomtänk och god ux, säger Lotta Westholm.

På vilket sätt kan ux göra skillnad?

– Med ux kan vi driva tillväxt, bygga kundlojalitet och stärka varumärken. Ux gör skillnad på så sätt att det blir mer lustfyllt att vilja använda och konsumera, då är man dessutom mer benägen att återkomma till tjänsten eller webbplatsen.

Vad kännetecknar ux som gör skillnad?

– Ux som gör skillnad löser ett problem eller hjälper mig med ett behov jag har som användare. Ux som är genomtänkt är intuitiv och självförklarande. Det spar tråkig tid för användaren och bjuder på härliga upplevelser.

Nämn tre användarupplevelser du har sett på sistone som du tycker sticker ut?

– Jag har inte stött på så många bra exempel som sticker ut (på ett bra sätt), men jag gillar nytänket i modekedjan Zaras app som är både inspirerande och skapar en skön shoppingupplevelse där jag själv kan styra hur jag vill betrakta innehållet och konsumera, säger Lotta Westholm.

Läs hela artikeln på Veckans Brief (Dagens Opinion och kräver dock prenumeration för att läsa).

Konsten att göra skillnad med UX

2021-05-20

Hör av dig!

Vill du komma i kontakt med oss?
Fyll i formuläret så hör vi av oss så fort vi kan.