Ny Business Director
Möt vår nya Business Director Ebba som tidigare i höstas började arbeta hos oss.
Hej Ebba! Vem är du och vad gör en Business Director egentligen?
Hej!
Jag ansvarar för affärer här på Limetta, både vad gäller nya kunder men också för att växla upp de konton vi arbetar med idag. Helt enkelt se till att vi maximerar våra kunders affärsnytta i samarbetet med oss och vad vi levererar. Jag tittar också på vårt långsiktiga erbjudande som digitalbyrå – att vi är relevanta och har rätt kompetens för att möta morgondagens digitala affär. Förutom att attrahera rätt kunder vill vi självklart också vara en självklar arbetsplats för grymma kollegor i branschen!
Privat är jag en skidåkande, passionerad, tvåbarnsmamma med rötter i Jämtland. Bosatt i Stockholm sedan snart 20 år. Men den här årstiden måste jag erkänna att jag får lite hemlängtan till fjällen. Älskar vinter, kyla och snö!
Berätta vad du har gjort tidigare?
De senaste 15 åren har jag arbetat på olika kommunikations-, reklam- och digitala byråer. Bland annat som projektledare och kundansvarig. Jag har haft ytterst ansvar för leveranser i projekt men också för team, bland annat som ledare för en kreativ studio.
Dessförinnan jobbade jag på Schibstedt med affärsutveckling och innan det var jag snowboardlärare i Åre. Men det är nästan 20 år sedan.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
Jag älskar människor. Och jag brinner för hur vi med hjälp av design och teknik kan påverka beteenden och på så sätt skapa förutsättningar för att förbättra människors vardag och liv.
Och att dessutom dagligen få träffa så otroligt mycket duktiga och kompetenta personer, både här på byrån men också alla kunder jag träffar, är en ynnest! Att vara med att utveckla och driva våra kunders affär är en av anledningarna till att jag tycker att det är så roligt att gå till jobbet.
Vad gör du när du inte arbetar?
Jag gillar kontraster och hänger lika gärna med familjen i skogen eller skidbacken som på en snygg takbar i en storstad. Upptäckte Hong Kong förra året, måste dit snart igen. En fantastisk stad som jag verkligen kan rekommendera – åk dit!
Avslutningsvis – tre tips för att lyckas digitalt?
Först av allt. Tänk och planera inte för mycket. Våga göra istället. Jag har ett mantra som jag dagligen försöker inspirera både mina kollegor, kunder och mig själv att leva efter – Fail fast. Våga misslyckas. Bättre att misslyckas snabbt och att därefter komma till insikter som leder till förbättringar för att vara i ständig rörelse och på väg framåt. För står vi stilla, speciellt som företag, kommer vi till slut antingen bli omsprungna eller gå under. Punkt, så är det bara.
Andra tipset är att jobba mer i och bjuda in till tvärdisciplinära team med olika kompetenser. Att ta in perspektiv, erfarenheter och tankar än från fler än dem du vanligtvis jobbar med, kan vara en av nycklarna till framgång. Vi tänker alldeles för lika och reflekterar och relaterar ofta till samma saker. Och det gynnar varken innovation eller kraften att förändra. Och den som går i någon annans fotspår kommer som bekant aldrig först. Våga ta in ytterligare perspektiv i din arbetsgrupp!
Mitt sista medskick, förutom att alltid vara nyfiken och passionerad, är att jobba strategiskt med målstyrning. Jag har träffat alldeles för många företag under åren som fortfarande har stora problem här.
Definiera tydliga mål med affären i fokus. Utgå från data och gör användarintervjuer som ligger till grund för strategi och väg framåt. Investera tid för analys och iterera över tid för att utveckla din tjänst, produkt eller digitala närvaro. Tänk "Always in beta!"
För kontakt och för att prata hur Limetta kan hjälpa dig att förbättra din digitala affär:
ebba.burenius@limetta.se, Business Director. Tel 0765-25 86 85
marcus.johnson@limetta.se, VD. Tel 0708-14 12 10