Arbetsmetoder
MVP
Vad är MVP - Minimum Viable Product? Så får du ut en webbplats eller tjänst som ger nytta från dag 1.
När man ska designa och utveckla digitala produkter och tjänster är det avgörande att välja rätt strategi för att maximera användarnas engagemang och lojalitet. Det är också viktigt att fokusera på att generera kundvärde så snabbt som möjligt för att uppnå de bästa resultaten. En metod som har blivit alltmer populär och effektiv inom innovation och produktutveckling är metoden Minimum Lovable Product (MLP).
I den här artikeln förklarar vi vad det är, vad skillnaden är mot den mer välkända metoden Minimum Viable Product (MVP) och hur man kan dra nytta av en MLP i en digital satsning.
Historiskt sett har företag ofta fokuserat på att snabbt får ut produkter på marknaden för att sedan jobba agilt och iterativt med att förbättra och lägga till funktioner. Från det här har metoder så som Minimum Viable Product (MVP), som syftar till att snabbt lansera minsta fungerande produkt blivit ett buzzword. Men att snabbt få ut något på marknaden är långt ifrån allt som krävs för att lyckas i det långa loppet.
Värdet som produkten erbjuder kunderna är minst lika viktigt. När vi fokuserar mer på värde leder det till att vi skapar en produkt eller tjänst som löser kundernas problem och gör dem attraktivare, snarare än att lansera produkter för sakens skull. Det här har lett till en vidareutveckling av MVP till MLP - Minimum Lovable Product.
Minimum Lovable Product (MLP), eller minsta älskvärda produkt som det kallas på svenska, är ett koncept eller strategi inom produktutveckling. I en MLP strävar man efter att skapa och lansera en produkt som inte bara uppfyller de grundläggande behoven hos användarna, utan också väcker starka positiva känslor – något som gör att användarna blir entusiastiska och engagerade. Här spelar design, UX och användarupplevelsen en viktig roll.
I en MLP lägger du till designelement och engagerande funktioner som inte bara gör produkten användbar, utan också älskvärd. Målet är att skapa en produkt som skapar en känslomässig koppling med användarna, ger dem en positiv och minnesvärd upplevelse samt uppfyller deras djupare behov och önskemål.
Användare och kunder idag är kräsna, har dåligt tålamod och är snabba att bestämma sig för om de gillar det de ser eller inte. Och har de väl bestämt sig för att något är dåligt är det otroligt svårt att få de att ändra sin uppfattning. Man arbetar i uppförsbacke och även om man mot förmodan skulle överträffa deras förväntningar är de kanske inte ens benägna att lyssna eller titta. Ger man istället ett gott första intryck är det lättare att upprätthålla intresset.
Föreställ dig att du bor i en mindre stad som bara har ett café med en enkel meny. Som invånare i staden är du nöjd med det. Du är glada att det ens finns ett café att gå till. Om fler caféer skulle etablera sig blir utbudet större, valmöjligheterna fler och besökarna så småningom mer kräsna. Caféerna behöver då tänka mer på vad man erbjuder på menyn, hur lokalen ser ut och andra element som påverkar att användarna får en positiv upplevelse av cafébesöket. På samma sätt är det med digitala produkter och tjänster. När konkurrensen om kunderna är stor behöver man kunna differentiera sig mot konkurrenter och öka kundlojaliteten. Att göra sin produkt eller tjänst älskvärd är då ett bra förhållningssätt för att nå större framgång.
+ Starkare engagemang
När användare älskar produkten, är de mer benägna att använda den regelbundet och rekommendera den till andra. Detta kan öka användarbasen och öka produktens popularitet.
+ Högre kundlojalitet
Användare som älskar produkten är mer benägna att förbli lojala och fortsätta använda den över tid. Detta kan minska kundavhopp och ge en stabil kundbas.
+ Ökad tillväxt
Eftersom MLP representerar det minsta som krävs för att kunderna ska älska en produkt, snarare än att bara tolerera den handlar det också om kundnöjdhet och att sätta kundupplevelse i fokus. Det i sin tur är kopplat till verksamhetens tillväxt, så med en mer älskvärd produkt kan du öka tillväxten.
+ Minskad support och underhåll
Användare som älskar produkten kan vara mer toleranta mot mindre buggar eller problem, vilket kan minska belastningen både på kundsupport och förvaltningsteamet.
+ Samla in användardata och feedback
Engagerade användare är mer benägna att ge värdefull feedback och data som kan användas för att förbättra produkten ytterligare.
– Tids- och resurskrävande
Att utveckla en MLP kan vara mer tids- och resurskrävande än att skapa en enklare MVP. Det kan vara svårt att begränsa sig till att skapa minsta älskvärda produkt, ofta vill man designa sin vision och slutgiltiga produkt och riskerar att överskrida tidsplan och budget. Det är därför viktigt att balansera älskvärdhet med tid och budget.
Det korta svaret är att det beror på vilket typ av projekt det handlar om och i vilken fas projektet befinner sig i. Om du inte har så mycket information om målgruppen och om målet är att snabbt validera en idé eller ett produktkoncept och att samla feedback för att vidareutveckla, då kan en MVP vara den bästa metoden och tillvägagångssättet.
Är målet i stället är att skapa en produkt som kunderna kommer att älska, samtidigt som du vill öka kundlojaliteten eller differentiera dig från konkurrenter, då kan en MLP vara det bättre alternativet. Oavsett vilken metod man väljer, så är båda metoderna en iterativ process.
Minimum Lovable Product (MLP) är ett koncept eller strategi för produktutveckling som inte bara gör produkten användbar, utan också älskvärd. Det kan vara särskilt värdefullt när du vill bygga starka relationer med dina användare och skilja dig från dina konkurrenter. Men det är viktigt att säkerställa att det är rätt strategi för just ditt projekt genom att överväga tid, resurser och mål för din digitala satsning.
På Limetta hjälper vi kunder med både MVP och MLP-projekt. Vill du ha hjälp med din digitala satsning? Kontakta oss så hjälper vi dig!