ARBETSMETODER
Att använda metoden Design Thinking
När vi vill behöver ta fram smarta lösningar på problem använder vi oss av en smidig metod som kallas Design Thinking.
UX och design handlar om att göra vardagen enklare för människor och företag genom en god användarupplevelse.
UX står för user experience och handlar om allt som en användare möts av digitalt. Upplevelsen är ofta avgörande för att gilla, använda, konvertera och till och med återkomma. Är innehållet relevant? Tilltalande? Snabbåtkomligt? Alla dessa parametrar är viktiga i användarupplevelsen och sätter grunden för vår lösning.
Att designa digitala tjänster och användarupplevelser som människor gillar handlar mycket om att förstå hur de tänker, känner och agerar. Genom att lära känna användarna och ta reda på hur en produkt eller tjänst faktiskt används kan vi skapa en optimal upplevelse med största möjliga nytta.
När vi startar ett projekt börjar vi med att sätta oss in i kundens utmaning. Vi kartlägger användarnas behov, beteenden och drivkrafter. Vi tar reda på hur användarflöden ser ut och hur er tjänst faktiskt används. Det kan till exempel ske genom analyser, användartester, intervjuer eller observationer.
Genom att beskriva ett antal användarscenarion, där vi definierar användarens behov och utmaningar när de använder en digital tjänst, blir det lättare att se möjligheter som kan förbättra den upplevelsen.
Så snart analysarbetet är genomfört och omfånget är definierat är det dags för konceptarbetet. Konceptet eller lösningsförslaget är idéen för hur vi ska uppnå målen. Konceptet ligger sedan till grund för designarbetet.
Vi arbetar med digital design där upplevelsen är i fokus. Med naturliga flöden ser vi till att webbplatsen är lättnavigerad och inspirerande och att den leder till konvertering. Genom att ta bort onödig friktion vill vi skapa en bekväm upplevelse som är så intuitiv att den knappt märks. Målet är att designen förhöjer upplevelsen utan att ställa sig i vägen.
När strukturen är på plats konkretiseras konceptet i visuell design. Våra Art directors tar fram design som på ett naturligt och attraktivt sätt leder användaren rätt. Vi ser till att färg, tonalitet och bildmanér samspelar och leder till konvertering. För att kunna skapa en unik upplevelse för besökaren behöver webben spegla ditt varumärke, skapa igenkänning och särskilja sig från konkurrenter.
Vårt arbetssätt är iterativt och designen visualiseras initialt i trådskisser som kontinuerligt testas.
Genom användartester kan vi få svar på om besökarna hittar relevant innehåll, vad som fungerar bra och vad som behöver förbättras. Genom att testa våra koncept och idéer så tidigt som möjligt i processen ser vi till att arbeta kostnadseffektivt.
Det finns en rad fördelar med att satsa på UX och design. Främst är det ett verktyg för förbättring och utveckling och används det på rätt sätt kan det genererar affärsmöjligheter.
Genom att lära känna användarna ser vi till att vi kan guida användarna rätt genom flöden för att öka konverteringen, och på sikt driva tillväxt och bygga kundlojalitet. Med hjälp av beprövade arbetssätt och gedigen erfarenhet säkerställer vi att vi når era strategiska affärsmässiga mål och stärker ert varumärke.
Vi gör branding och tar fram designsystem.