Konverteringsoptimering eller Conversion Rate Optimization (CRO) - Limetta Digitalbyrå
Våra tjänster

Mätning & analys

Med konverteringsoptimering hjälper vi dig behålla fler av dina besökare på sajten och att få dem att konvertera. Varje projekt är unikt och vi ser därför till att skräddarsy konverteringsoptimeringen efter er webbplats eller applikations förutsättningar.


Konvertering går ut på att få dina besökare att utföra en handling, att de ska utföra något du vill att de ska göra på din webbplats eller app. Det kan till exempel handla om att de ska genomföra ett köp, ta kontakt, prenumerera på nyhetsbrev, begära offert eller konsumera innehåll. Att konverteringsoptimera innebär att man optimerar olika element för att öka användarupplevelsen, få fler konverteringar och därmed öka konverteringsgraden. Det kan handla om små enkla, men effektiva ingrepp som t ex ta fram tydliga Call-to-actions, skapa relevant innehåll eller förenkla flöden – men även att se över hela kundresan. Genom att öka konverteringsgraden, som är ett mått på hur stor andel av besökarna som utför det önskade beteendet, kan vi mäta framgången och effekten av insatserna.

 

Med konverteringsoptimering kan vi:

  • Få fler besökare att bli kunder
  • Förbättra användarupplevelsen
  • Öka konverteringsgraden
  • Lära känna användarna
  • Optimera digitala tjänster
  • Få besökare att återvända

Webbanalys 

Våra experter börjar med att göra en UX-genomlysning av er befintliga tjänst. Här identifierar vi brister och förbättringsåtgärder baserat på kända användarbeteenden tillsammans med vår kunskap och expertis. Analys av besökarnas interaktioner med er digitala tjänst genom Google Analytics och Hotjar ger oss ytterligare svar på vilka utmaningar och möjligheter som finns.

  • UX-genomlysning
  • Analys i Google Analytics & Hotjar
  • Rapport med rekommendationer

Definiera mål

Genom workshops går vi tillsammans igenom med er hur er affär ser ut, vilka mål ni har idag och vilka potentiella nya möjligheter ni har framför er. Utifrån målen kan vi sedan föreslå en rad åtgärder. Åtgärderna vi presenterar är de vi tror ger er mest nytta, värde och effekt för att nå dit ni vill. Ibland kan det innebära förslag på enklare åtgärder som ni själva kan implementera, i andra fall krävs det större omtag där vi gärna är er digitala partner.

  • Workshop
  • Definiera affärsmål och mätpunkter
  • Åtgärdslista

Användartester och intervjuer

Användartester eller intervjuer med kunder och besökare ger oss djupgående information om deras behov, drivkrafter och hur väl er webbplats möter deras behov. Vi har möjlighet att ställa följdfrågor för att verkligen få svar på varför de gör som de gör, och vad som kan göra dem till nöjdare och återkommande kunder.

  • Användartester
  • Intervjuer
  • Insiktsrapport

Konverterings-
optimering

Konvertering handlar om att få besökarna på en webbplats att bli kunder. Genom att optimera konvertering kan vi hela tiden se till att öka chanserna för att fler ska bli kunder. Vi vill påverka deras beteende. 

  • Webbanalys
  • Användarundersökningar och tester
  • UX och design
  • UX-copy och innehållsoptimering
  • A/B-testing

A/B-tester

Med hjälp av A/B tester kan vi ställa två designvarianter mot varandra och ser vilken som presterar bäst. Det kan ge tydliga svar på vad som fungerar och inte på din sajt. Ibland räcker det om man justerar en formulering, en placering av en knapp eller byter färg eller bild på något element.

  • Design av varianter
  • A/B test där två varianter ställs mot varandra
  • Analys av resultat
Konverteringsoptimering - Conversion Rate Optimization (CRO) - Limetta Digitalbyrå

SEO - sökordsanalys

Sökmotoroptimering (SEO) kan öka möjligheterna att driva trafik och få nya potentiella kunder. Det finns alltså ett stort affärsvärde i att investera i sin SEO. För att ranka bra och synas i sökmotorer behöver man arbeta aktivt med sin optimering. Syns man inte direkt, är risken stor att man inte blir hittad. Vilka är de viktigaste nyckelorden? Hur ser den långsiktiga strategin ut? Vad ska prioriteras? Det är frågor man måste ta reda på.

Vi hjälper er med:

  • Sökordsanalys - att optimera nyckelord
  • On-page-SEO - optimera innehåll (Title, Meta Description, H1 och URL)
  • SEO-strategi - den långsiktiga planen (vad ska optimeras och prioriteras)

Teknisk SEO 

Med teknisk SEO arbetar man primärt med källkod, laddtider, renderingsoptimering och funktioner för att beskriva data på ett strukturerat sätt. Sidor behöver ladda snabbt, vara mobilanpassade och vara fria från javascriptfel, trasiga länkar eller felaktig markup.

Vi hälper er med:

  • Revidera och optimera kod

  • Implementera CDN (content delivery network)

  • Utbildning inom teknisk SEO

  • Styrdokument och guidelines

Några kunduppdrag med mätning och analys

 

  • Retail & e-handel

    Fyndiq

    Koncept, UX och design för e-handeln

  • Välgörenhet

    Läkarmissionen

    Ökade donationer tack vare ny digital strategi och webbplats i Umbraco