Fyndiq - Koncept, UX och design - Limetta Digitalbyrå
Kunduppdrag

Fyndiq - Koncept, UX och design

Fyndiq kontaktade oss när det var dags för en uppfräschning och modernisering av deras redan mycket framgångsrika e-handel. Vårt uppdrag var att ta fram ett nytt koncept, UX och design för fyndiq.se. Uppdraget växte även till att omfatta tonalitet och copy för webbplatsen.


Målsättningen var att grafisk profil och tonalitet bättre skulle förmedla Fyndiqs värdeerbjudande, dvs att vara Sveriges största marknadsplats för fynd. Utöver det kreativa arbetet fick vi även uppdraget att utbilda och stötta Fyndiqs interna systemutvecklare gällande teknisk SEO, för att förbättra närvaron i sökmotorer. 

Innan vi började med det strategiska och kreativa arbetet formulerade vi uppdraget med ett antal olika frågeställningar. När vi har en tydlig fråga är det lättare att hitta ett (rätt) svar och lösning. Så här såg några av frågeställningarna ut.

Det här ska vi lösa

Hur kan vi:

  • få användaren att uppleva att den gjort ett fynd?
  • visa på trovärdighet?
  • visa fördelarna med att handla på Fyndiq?
  • göra upplevelsen lustfylld och attraktiv?
  • paketera en tydlig identitet?
  • tydliggöra att Fyndiq är en marknadsplats?

För att kunna ta fram ett koncept och ett tänk för hur värdeerbjudandet kunde gestaltas, började vi med att titta på deras dåvarande formulering och kundlöfte. Vi knådade om den till en ny tydligare och lättolkad beskrivning, som skiljer sig från deras konkurrenterna;

“Fyndiq är en svensk, folklig, pålitlig och billig marknadsplats där jag får en lustfylld shoppingupplevelse och blir hjälpt att fynda både pryl och frakt.”

Formuleringen låg sedan till grund för de idéer och den design vi tog fram för att säkerställa att det genomsyrar webbplatsen. Utmaningen de stod inför var att förtydliga och ändra uppfattningen om Fyndiq. Många kunder trodde nämligen att Fyndiq hade ett eget lager med produkter medan de i själva verket är en marknadsplats, likt Amazon och Wish, där tusentals handlare erbjuds en arena eller marknad att sälja sina prylar på.

Fyndiq - Koncept, UX och - Visuell design och designskisser - Limetta Digitalbyrå

Vad vi gjorde

Vi gjorde en omvärldsanalys för att se vilka konkurrenterna var, vad de erbjöd och hur de paketerat sitt erbjudande. Vi gjorde egna tester på själv kundresan för att kartlägga var köpet börjar och slutar. Då fick vi fram värdefulla insikter och vilka saker vi behövde åtgärda både med uppfattningen av Fyndiq, erbjudandet och övriga oklarheter.

För att balansera det busiga och folkliga uttrycket med en seriös och trygg e-handelssite tog vi fram ett koncept kring tonaliteten. Konceptet tydliggjorde VAR och NÄR det lekfulla språket var okej och när det passade mindre bra. Vi tog fram flöden och idéer på interaktion för att eliminera trösklar och samtidigt skapa en smidig och lustfylld shoppingupplevelse.

I trådskisser illustrerade vi vyer och funktioner och i en tajt arbetsgrupp tillsammans med kunden arbetade vi fram resultatet. Därefter tog vi fram visuell design och arbetade nära deras egen Art Director med idéer som andades varumärket. De efterlyste ny-tänk och innovation och var ärliga med att våra skisser kanske inte blir slutresultatet som de sedan implementerar utan ville använda oss som ett bollplank och drivkraft med erfarenhet.

En lätt funktion med val av variant.

Fyndiq - Koncept, UX och design - Produktsida med sök  - Limetta Digitalbyrå

Vi tog fram en ren och snygg och mångsidig produktsida som tar höjd för olika varianter, prissättningar och fraktalternativ m.m. En smidig sökfunktion med filtrering och sortering är viktig på en e-handel.

Fyndiq - Koncept, UX och design - Produktbilder - Limetta Digitalbyrå

Användare ska intuitivt få en indikation på att det finns fler produktbilder. En lättåtkomlig kundkorg gör upplevelsen tydlig och transparent för kunden.

Teknisk SEO

Parallellt med det kreativa arbetet arbetade Fyndiqs systemutvecklare med en helt ny teknisk plattform för nya fyndiq.se. Den gamla lösningen var föråldrad och hade tekniska hinder för att lyckas bra med sökordsoptimering. Stora delar av produktinformationen var helt enkel osynlig för sökmotorerna, på grund av olyckliga teknikval. Efter en sökordsanalys och genomlysning av befintlig kod kunde vi peka på några viktiga förändringar som behövde göras.

För att säkerställa att den nya siten skulle få bättre förutsättningar i kampen om bra placeringar i sökmotorerna, genomförde vi utbildningar för att öka kunskapen kring teknisk SEO både teoretiskt och praktiskt.

 

Om Fyndiq

Fyndiq AB är ett svenskt e-handelsföretag som grundades 2009, med grundidén att vara en kanal på nätet för svenska handlare att bli av med sina restlager. Fyndiq är en marknadsplats på nätet där tusentals butiker säljer miljontals varor, inom kategorier som skönhet, mobiltillbehör, leksaker, elektronik.

Fyndiq ökade sin omsättning under 2020 med 100%. Se Fyndiqs slutgiltiga designimplementation på  fyndiq.se


Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?


Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Kontakta oss