User Experience
Infografik, Del 2 av 3: Varför du ska använda det.
Vi listar 5 anledningar till att använda infografik.
Lyckas du fånga dina besökares uppmärksamhet som du vill? Önskar du att dina besökare skulle förstå ditt budskap bättre? I den här artikelserie i 3 delar får du lära dig hur du med hjälp av infografik når ut med ett budskap och fångar dina användares uppmärksamhet.
Det går att skapa data av det mesta, men det är inte lätt att presentera det för andra så att de faktiskt förstår eller orkar ta till sig informationen. Ofta beror det på att informationen inte visualiseras på ett relevant eller begripligt sätt.
För att lyckas väcka nyfikenhet och fånga dina besökares uppmärksamhet finns olika metoder du kan använda dig av. Några av dem har vi skrivit om i en tidigare artikel (“4 tips som förbättrar ditt innehåll på webben”), men visste du till exempel att människor processar visuella data snabbare än text? Människor är bättre på att uppfatta och förstå bilder, ändå presenteras ofta viktig information som text. Här kan informationsgrafik vara ett bra hjälpmedel.
Som du kanske förstått av föregående bild så är infografik (informationsgrafik), eller infographics som det heter på engelska, visualiserad data som kombinerar text, siffror, bilder eller illustrationer. Syftet är att snabbt fånga läsarens intresse och göra information mer lättillgänglig och begriplig. Infografik gör alltså krångliga saker enkla!
Att använda infografik för att presentera data som till exempel statistik, processer eller händelser gör att din målgrupp förstår dina budskap redan vid första anblick. En av fördelarna med infografik framför till exempel foton är att det kan används på ett mer unikt och iögonfallande sätt. Det kan också användas i informationssyfte eller för att lära ut något. Exempelvis skulle vi kunna förklara hur ett system fungerar, tala om hur bra vi är på någonting eller berätta hur vår arbetsprocess ser ut.
Vare sig det är interaktiv, animerad eller statisk infografik så kan du visualisera information på lite olika sätt. Säg att du ska visualisera att 5 av 6 gillar glass så skulle du kunna skriva ut 5/6 med stora siffror i en cirkel. Men om du istället skulle visualisera siffrorna genom att rita ut och markera 5 av 6 objekt så hamnar informationen i ett sammanhang, vilket kan vara bra när vi vill visa på en delmängd av någonting.