Mikrolärande - 5 snabba tips för din webbplats - Limetta Digitalbyrå
User Experience

Mikrolärande: 5 snabba tips för din webbplats (del 2 av 2)

I en tidigare artikel om mikrolärande (del 1) förklarade vi vad det är och varför det är viktigt för dina användare. I den här artikel tänkte vi dela med oss av konkreta tips för hur du kan stödja ett mikrolärande på din webbplats.

Vårt digitaliserade liv har förändrat vårt sätt att tillgodogöra oss kunskap och information. Dina användare förväntar sig en direkt nytta och vill inte längre lägga energi på onödiga saker. Man förväntar sig att kunna ta del av information på sina egna villkor.
Dina användare kan samtidigt ha olika behov, bakgrund och förkunskaper när det besöker din webbplats. En del kanske är där för första gången, medan andra är där en tredje gång. En del vill läsa på och jämföra medan andra är redo att fatta ett köpbeslut direkt. Det här beteendet är något vi kan dra nytta av när vi ska designa webbplatser och digitala upplevelser. Här ger vi dig 5 snabba konkreta tips:

 

1. Ha en plan

Mikrolärande - 5 snabba tips för din webbplats - Limetta Digitalbyrå

Nummer ett handlar om att ha en strategi, en plan. Vad är essensen av det du vill förmedla? Både med din webb generellt och den specifika webbsidan. Uppnår ni det ni vill uppnå i dagsläget? Eller finns det något ni kan ta bort, förenkla eller förtydliga så att användarna hittar rätt? Vad ska komma först - vad är viktigast och vad är sekundärt?

 

2. Sätt mål och prioritera

Mikrolärande: Sätt mål och prioritera - Limetta Digitalbyrå

Definiera målen med webbplatsen/webbsida och utforma konverteringar utefter dessa. När ni har koll på målen är det ofta lättare att paketera sitt innehåll. Tänk på att inte ha för många call-to-actions eller mål som kan konkurrera ut varandra. Prioritera affärsdrivande mål, men glöm inte bort användarna och hur ni på bästa sätt paketerar innehållet för de som ska konsumera. 


3. Dela upp innehållet

Mikrolärande: Dela upp innehållet - Limetta Digitalbyrå

Mycket information behöver inte alltid vara dåligt, så länge den är välformulerat och strukturerad. Fundera kring hur du kan gruppera innehållet så att användarna slipper mötas av för mycket information på en gång. Se om du kan portionsförpacka och dela upp innehållet. Gör det enklare för besökaren att hitta det just hen är intresserad av. Ha tydliga rubriker och benämningar som ger ett hum om vad användaren kan förvänta sig. Använd framför allt begrepp som är begripliga för användaren. Tala användarens språk.

 

4. Variera layouten

Mikrolärande: Variera layouten - Limetta Digitalbyrå

Guida användaren genom informationshierarkin med hjälp av skanningspunkter. Varva text, bilder, videofilmer, punktlistor, färgade bakgrundsplattor och infografik som gör layouten intressant och lättare för användarna att skanna av. Människor lär sig och tar till sig information på olika sätt, ha det i åtanke.

När du ska strukturera upp en webbsida kan ni börja med att ge användaren en överblick, och låta den som vill ha fördjupad information aktivt välja det. Det kan du göra genom att inkludera undersidor, flikar, länkar och utfällbara element. Se dock till att strukturen inte blir allt för djup med för många undersidor – då kan effekten istället bli att det är svårare att hitta rätt. I värsta fall ger användaren upp, och det vill vi undvika.

Vill du ha fler tips på hur du kan förbättra ditt innehåll på webben? Vi ger dig 4 smarta tips!

5. Lär känna dina användare

Mikrolärande: Lär känna dina användare - Limetta Digitalbyrå

Lär känna dina användare så att du vet hur du ska nyttja mikrolärande och chunking på bästa sätt. Sluta utgå från vad du vill förmedla och ta istället reda på användarnas behov. Vad vill användarna veta och vad är viktigt för dem? Vilka är deras utmaningar? Vad drivs och triggas dina användare av? Fundera på hur du kan göra saker och ting enklare för dem. Design Thinking kan vara en bra metod för att kartlägga dina användares behov, mål och drivkrafter.

 

Avslutningsvis

Genom att strukturera och gruppera information kan vi göra det lättare för en besökare att skanna av en webbsida och enklare hittar det man är intresserad av. Microlärande handlar alltså om att paketera information i mindre delar så att det blir enklare att ta till sig informationen. Ta en titt på ditt företags webbsida? Stödjer ni ett mikrolärande eller överöser ni användarna med för mycket information från start?


Vill du veta mer om hur
vi kan hjälpa dig?


Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Kontakta oss


Läs även

Hör av dig!

Vill du komma i kontakt med oss?
Fyll i formuläret så hör vi av oss så fort vi kan.