Tips
9 användbara tips för att öka konverteringen
Det finns många knep för att öka sin konvertering. Här delar vi med oss av 9 användbara tips.
Står du inför valet att välja eller byta analysverktyg för din webbplats? Då ska du fortsätta läsa. I den här artikeln går vi igenom de främsta för-och nackdelar och skillnader mellan Matomo och Google Analytics 4, så att du kan fatta ett informerat beslut när du ska välja analysverktyg för din verksamhet och digitala strategi.
Som digitalbyrå förstår vi vikten av webbanalysverktyg. De ger bland annat värdefulla insikter om webbplatsens prestanda, användarnas beteenden och konverteringar. Google Analytics 4 (GA4) och Matomo är två av de mest populära webbanalysverktygen på marknaden. Båda verktygen erbjuder ett brett utbud av funktioner och fördelar för att hjälpa företag att spåra och analysera besökarnas beteende på sina webbplatser och mobilappar. Men innan vi går in på vilka fördelarna är hur de skiljer sig åt vill vi kort sammanfatta vad webbanalys är.
Webbanalys handlar om att samla in, mäta, analysera och tolka data om hur besökare interagerar med en webbplats. Det omfattar allt från att spåra antalet besökare och deras geografiska plats till att följa deras rörelser, interaktioner och vart de klickar på webbplatsen. Det här kan ge värdefulla insikter om hur en webbplats används och presterar, vilket i sin tur möjliggör bättre beslutsfattande och optimering av webbplatsen.
Man får även möjlighet att se mönster, upptäcka avvikelser och få en bättre förståelse för besökarnas beteende och upplevelser. Syftet är i det stora hela att förstå hur användarna interagerar med webbplatsen för att på så sätt kunna göra den bättre. Det är också därför en webbplatsanalys är en grundläggande del i en framgångsrik digital strategi.
Matomo, tidigare känt som Piwik, är ett webbanalysverktyg som på många sätt liknar Google Analytics. Den stora skillnaden är att Matomo är öppen källkod och därför fri att använda utan en licens som kostar pengar. Här är några av verktygets fördelar:
+ Egen hosting eller hosting i moln ger dig som användare valmöjligheter. Den främsta anledningen till att välja Matomo är att du kan ta ägandeskap över din data och har möjlighet att hosta den på din egen server (Matomo On-premise). Det här ger dig full kontroll över din data eftersom du har möjligheten att hantera och skydda känslig information i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR.
Vill du inte lagra din egen data så finns alternativet att hosta din data i Matomos molnlösning (Matomo Cloud). Då får du även tillgång till support, back-ups och andra extra features som inte ingår i on-premise. Matomo Cloud är dessutom något enklare att implementera än on-premise.
+ Osamplad data är en annan fördel och innebär att Matomo spårar all användardata och inte bara ger en uppskattning utifrån ett urval - som är fallet med GA4. Det finns inte heller någon begränsning i hur mycket data du kan lagra om du väljer att hosta själv.
Matomo passar företag av alla storlekar, men framför allt företag och verksamheter som har strikta krav på datahantering och som hanterar känsliga personuppgifter om kunder eller användare. Det här är vanligt inom bland annat offentlig sektor, hälsovård och finans-branschen. Matomo är även lämpligt för intranät och CRM.
Exempel på företag som använder Matomo (vid tillfället när denna artikel skrevs): Skatteverket, SCB, Riksarkivet och Umeå universitet för att nämna några.
+ Tillägg i form av beteendeanalysfunktioner så som Heatmaps, Skrolldjup och sessionsinspelningar finns inbyggda i Matomo. Detta finns inte i GA4 utan du behöver köpa externa tjänster exempelvis Hotjar för att få den här funktionen.
- Matomo är en mindre aktör, vilket bland annat kan påverka tillgängligheten av tredjepartsintegrationer. Eftersom det är en mindre aktör finns det inte heller samma stora community som delar med sig av tips och trix jämfört med GA4.
- Implementering av Matomo On-premise kan upplevas något svårare eftersom det ofta kräver hjälp av webbutvecklare medan Matomo Cloud är lättare att implementera; lite mer likt hur Google Analytics implementeras.
- Färre rapporter finns i Matomo jämfört med GA4, vilket kan ha både för- och nackdelar. I vissa fall kan det vara lite begränsande, samtidigt som du kan uppleva att det är enklare att få en överblick.
GA4 erbjuder flera nya funktioner och förbättringar jämfört med den föregående versionen av Google analytics. Här är några av fördelarna och nackdelarna:
+ Maskininlärning och Artificiell intelligens (AI) integrerat i GA4 ger mer detaljerad och exakt data.
+ Händelsecentrerad analys ger en flexibilitet och anpassningsbarhet för att kunna spåra och förstå användarbeteende på ett mer djupgående sätt.
+ Kraftfulla funktioner för datavisualisering gör det enkelt att utforska och analysera data. Det finns stora möjligheter att sätta upp egna detaljerade analyser och rapporter med just de parametrar man själv är intresserad av.
+ Integration med andra Google-verktyg (t ex Google Ads, ) är användbart för att kombinera data från olika källor och därmed kunna få mer insikter.
+ Förmåga att hantera stora datamängder vilket gör det lämpligt för stora datavolymer och webbplatser med många sidor.
- Brist på kontroll över data eftersom den lagras av Google.
- Extra kostnader kan tillkomma för vissa funktioner och integrationer.
- Kan ta tid att förstå och behärska gränssnittet och kan upplevas mer komplext än andra alternativ.
Är djupgående insikter och en etablerad plattform med många tredjepartsintegrationer viktigt för dig? Då kan Google Anlytics 4 vara det rätta valet.
Mer om Google Analytics 4 kan du läsa i vår artikel ”Google Analytics 4 - nästa generations analysverktyg”
GDPR och användningen av GA4 har varit ett hett ämne, inte minst sedan Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) i början på juli 2023 kom med ett beslutet om sanktionsavgifter mot 4 bolag som har överfört personuppgifter till USA via Google Analytics. Samtidigt avrådde man alla bolag från att använda GA. Den 10 juli 2023 kom dock ett nytt beslut i EU-kommissionen som innebär att det återigen är OK att föra över personuppgifter till USA om det mottagande företaget (exempelvis Google, Meta, Microsoft m.fl.) uppfyller vissa regler.
Läs mer i IMYs artikel EU-kommissionen har fattat beslut... på deras webbplats.
Matomo är GDPR-kompatibel om du väljer att hosta din data på egna servrar, vilket ger dig full kontroll och ett bättre dataskydd. Men det förutsätter också att du själv säkerställer att hanteringen av din data är i linje med GDPR-kraven.
Google Analytics kan vid första anblick upplevas svårt och det kan ta tid att bemästra, men när du väl är bekant med systemet är det användbart och erbjuder många möjligheter. Matomo har istället ett mer avskalat gränssnitt, vilket kan upplevas enklare för en nybörjare. Däremot finns inte alla rapporter och integrationer som finns i GA. Om du väljer att lagra data på egna servrar med Matomo kan hostingen vara lite mer komplicerat och kräva hjälp av experter.
Det enkla svaret är att det beror på. Båda verktygen är kraftfulla och kan ge dig de insikter du behöver för att förstå dina användare och förbättra och optimera din webbplats. I slutändan är det dina specifika behov och prioriteringar som bör avgöra.
Vill du ha full kontroll över din data och prioritera integritet - då kan Matomo vara det rätta valet för dig. Är djupgående insikter, omfattande datavisualisering och en etablerad plattform med integration med andra Google-verktyg viktigt för dig - då kanske Google Analytics är det verktyg du bör satsa på.
Ja, det är möjligt att använda både Google Analytics 4 och Matomo parallellt. Men det kan krävas integrationer för att undvika dubbelarbete och få korrekta insikter.
Båda verktygen erbjuder gratisversioner. Kostnaderna för Matomo tillkommer om man vill använda deras cloud-lösning och därmed inte stå för hostingen själv samt om man vill ha vissa premium-plugins. För GA4 kan kostnader tillkomma för exempelvis avancerade funktioner och användning av extra resurser.
Vi på Limetta har länge hjälpt våra kunder med både Google Analytics och Matomo. Behöver du hjälp av våra experter med analys, att sätta upp mål och rapporter, att migrera från det ena systemet till det andra eller att helt enkelt välja mellan Matomo och GA4? Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig!