Säkerställ att användarna tar del av rätt information i kristider
Webbplatsen spelar en central roll i många organisationers kriskommunikation. Hur ska du tänka för att säkerställa en bra användarupplevelse och att användarna får ta del av rätt information? Vår Busines Director, Ebba Burenius ger sina tankar hur man kan säkerställa att användarna tar del av rätt information.
– Oavsett om din digitala närvaros mål är att driva försäljning eller att informera tycker jag att bra UX är viktigare än någonsin. Känsla av medmänsklighet och respekt är något som bör vara genomgående, speciellt i tider som dessa. All kommunikation är bäst när den är relevant och engagerande. Tänk människa och inte målgrupp, kommunicera personligt! Normalt rekommenderar vi att jobba aktivt och strukturerat att ge varje användare en personaliserad upplevelse och att servera rätt innehåll på rätt tidpunkt till rätt person. Men i kristider är ofta besökarnas behov mer eller mindre desamma, så fokusera på att leverera tydliga budskap och visa att ni bryr er och agerar. Ett tydligt ställningstagande uppskattas alltid.
Har du några andra tips som är relevanta just nu som du vill dela med dig av som rör webbplatsen och den digitala närvaron?
– Just nu vill alla människor känna sig trygga och man förväntar sig mer än någonsin transparens, initiativtagande och tillgänglighet. Kan ni i ert företags digitala kanaler möta upp detta har ni kommit långt! En stor fördel att kommunicera i digitala kanaler är att ni löpande kan skruva och uppdatera er webb och sociala kanalers innehåll så att ni hela tiden håller er relevanta och svarar upp på era besökares förväntningar. Trots rådande coronatider, glöm aldrig att säkerställa syftet och vilka mål er webbplats ska uppnå, nu behövs mer än någonsin rörelse och framåtanda!