PIM system - Product Information Management - Limetta Digitalbyrå

Limetta PIM system - Product Information Management

Limetta PIM (Product Information Management) är navet i kundens e-handelslösning och hanterar och lagrar all produktinformation på ett och samma ställe för enkel export till obegränsat antal kanaler.

 

Vad är ett PIM-system?

PIM står för Product Information Management och är ett kraftfullt administrativt system som kan ses som navet i ett företags e-handelslösning. Det är till för att lagra och hantera all produktinformation på ett och samma ställe för enkel export till ett obegränsat antal kanaler, till exempel mobilt, webb eller en fysisk butik.

I en snabbföränderlig värld gäller det för företag att få ut sina produkter till försäljning så fort som möjligt. Produkternas data och utbud förändras i snabb takt och det är mycket information som ska kopplas samman, ofta från olika system via olika användare. PIM skapar ett systematiskt och automatiserat flöde av information vilket i sin tur gör att produkten kommer ut på marknaden snabbare.

 

När behövs PIM?

  • Produktdata eller produktutbud förändras ofta.
  • För försäljning i olika kanaler som t ex mobilt, webb och fysisk butik.
  • När en produkt snabbt ska komma ut till försäljning och ett smidigt arbetsflöde är av största vikt.
  • Hantering av olika format som bilder, filer, video och text.

PIM system - Product Information Management, Limetta

Modulbaserat för att passa olika behov

Fördelarna med PIM är många. Eftersom det är modulanpassat kan du som kund själv välja de delar som passar just din bransch, affär och behov. Det går även att skräddarsy arbetsflöden där varje användare har olika roller och rättigheter i systemet och på så vis är det lätt att anpassa systemet utifrån kundens interna arbetssätt. I den användarunika kontrollpanelen finns ”Att-göra-lista” över åtgärder för respektive roller.

 

Hur kan Limetta PIM öka försäljningen?

För e-handelsföretag idag räcker det inte med att visa upp en bild av produkten med en kortfattad beskrivning. Slutkunden kräver mer för att komma till ett köpbeslut. De vill ha möjlighet att se fler bilder, de vill kunna vrida och vända på bilderna, de vill ha en utförlig materialspecifikation, filmer, recensioner och de vill kunna läsa om produkten via bäst i test. Varje informationspunkt som saknas är ett frågetecken, vilket ökar risken att slutanvändaren istället handlar produkten hos någon annan. Limetta PIM tar fram rätt information, mycket information och snabb information med snabbare ledtider, vilket i sin tur leder till att produkten kan börja säljas snabbare.

Några exempel på PIM-uppdrag

  • Elon

    Modulär och webbaserade PIM-lösning för hantering av hundratusentals artiklar

  • Viking Line

    Skräddarsytt PIM-system för att hantera stora mängder data

  • Svenska Hem

    Vi stärker varumärket för möbelkedjan

Hör av dig!

Vill du komma i kontakt med oss?
Fyll i formuläret så hör vi av oss så fort vi kan.