Kunduppdrag

Upplands Motor - bilar på webben i Episerver

Upplands motor var i trängande behov av en ny webbplats. Den befintliga webbplatsen var svår och osäker att uppdatera och minsta lilla ändring tog lång tid. Den innebar också mängder av manuell administration som var betungande för redaktörerna.  

De ville bland annat:

  • Att webbplatsen skulle ha ett mobile first-tänk

  • Lyfta fram sitt service-erbjudande

  • Förbättra laddtiden av webbplatsen

  • Förbättra strukturen och skapa en navigation som användaren inte gick vilse i
  • Få hjälp med SEO
  • Dedikera ytor för konvertering och att kunna skapa tillfälliga kampanjer.

Så gick vi tillväga

Workshops tillsammans med kunden är ett effektivt och roligt sätt att starta ett nytt samarbete på. Efter några givande sittningar kom vi fram till ett gemensamt mål för den nya webbplatsen och vilka användarbehov som var högst prioriterade.

Eftersom de erbjuder sina kunder allt från byte av vindruta till försäljning av bilar finns det ett omfattande och variationsrikt innehåll.

Den största utmaningen var därför att hitta en bra struktur som gjorde att användaren snabbt hittade det hen sökte efter. Vi behövde också tänka smart så att vi kunde presentera det varierade innehållet med så få mallsidor som möjligt för att inte spräcka budgeten.

Lösningen

När vi hade skapat oss en bättre bild av kundens affärsnytta och användarnas behov svetsade vi samman dem och skapade en lösning som:

  • Har en tydlig och logisk struktur

Vi valde att skapa tydliga ingångar till de olika tjänsterna, och särskilja dem så att det skulle vara glasklart för användaren vilken information som finns var. Vi städade upp genom att förenkla innehållet och gruppera det under färre menyval.

  • Gör det enklare att hitta och boka rätt service

Eftersom service är en så viktig del av Upplands Motors affär valde vi att lyfta fram det högt upp på startsidan i form av en dropdownmeny som listar de vanligaste service-tjänsterna. Många av användarna på den gamla webbplatsen hade svårt att förstå vilken typ av service de var i behov av - ett problem som vi löste genom att presentera servicetjänsterna med en kort förklarande text.

  • Är anpassad för att skapa god SEO

Lösningen vi tog fram innehöll landningssidor med utvalda nyckelord som huvudrubrik. Det är ett effektivt sätt att skapa innehåll och kategorisera sidor som sökmotorer lättare kan hitta och indexera på ett bra sätt.

  • Fungerar lika bra i mobilen som på andra enheter

Vi kunde genom analysverktyg se att en stor del av trafiken till webbplatsen kom från mobila enheter och lade därför stort fokus på att upplevelsen var lika bra oavsett enhet.

  • Effektiviserar redaktörernas arbete

Upplands Motor har en stor omsättning av både nya och begagnade bilar och varje bil har stora mängder med teknisk data som ska presenteras. Genom att integrera mot Byt Bil och Volvo genom automatiska dataimporter behöver redaktörerna inte längre manuellt mata in en massa fordonsdata. De kan istället fokusera på det kreativa och kommunikativa arbetet.

  • Har en stabil och blixtsnabb bilsök

Dataimporten gjorde även att den tidigare ganska sega sökfunktionen nu blev blixtsnabb och att sökfunktionen fortfarande fungerar felfritt även om de externa systemen ligger nere.

Design

Med utgångspunkt i kundens grafiska profil tog vi fram en design som är lugn och neutral. Den röda primärfärgen används vid call-to-actions och kompletteras av en uppsättning grå toner och en sekundär förtroendeingivande blågrå nyans.

Huvudtypsnittet är Helvetica Neue i två vikter för att skapa dynamik i utvalda rubriker. På de delar av webbplatsen som är kopplade till ett visst bilmärke har vi gjort individuella designjusteringar i typsnitt och färg för att skapa igenkänning och trygghet.

Resultat

Efter lanseringen har Upplands Motor sett en väsentlig väsentlig minskning av antal besökare som lämnar webbplatsen direkt efter att de kommit dit - sk. bounce-rate. Nu kan de också nå ut med information och kampanjer på ett effektivt sätt. Laddtiderna har förbättrats avsevärt och webben har mottagits med glädje både externt och internt.

Nu när grunden lagd, med en stabil Episerver-implementation och smarta integrationer, kan vi arbeta vidare med fokuserade insatser, vidareutveckling och löpande optimeringar tillsammans med Upplands Motor.

Om Upplands Motor

Upplands Motor är ett av Sveriges mest framgångsrika bilföretag och ett modernt familjeägt bolag med nära 500 anställda. Bolaget säljer service och verkstadstjänster samt nya och begagnade bilar, och arbetar med Volvo, Ford, Renault och Dacia.

Upplandsmotor.se


Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?


Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Kontakta oss