Kunduppdrag

Trimb Healthcare - Flexibel webb

Trimb Healthcare utvecklar och marknadsför läkemedel och hälsovårdsprodukter för konsumenter. De behövde en ny digital partner för ett helhetsansvar för deras ca 200 olika webbplatser innehållande en mängd olika språk. Uppdraget innebar att ta fram en ny plattform samt skapa en grundmall för att snabbt och enkelt sätta upp nya webbplatser för nya varumärken.

Samtliga webbplatser skulle agera som informationsplattformar där användaren ska hitta innehållsförteckning, bruksanvisning och vanliga frågor och svar för de olika varumärkenas produkter. Användaren skulle även kunna läsa mer om de olika åkommorna / ”problemområdena” för att hitta rätt produkt.

Fokus i projektet

  • Uttrycket ska utstråla trygghet och professionalism

  • Skapa innehåll med fokus på sökordsoptimering

  • Både lyfta fram och samla in nya kundrecensioner

  • Användaren ska få hjälp att välja rätt produkt

  • Plattformen ska stödja olika språk

Så gick vi tillväga

Vi började med att städa upp i navigeringen. På några av kundens befintliga webbar hade de upp emot nio och dessutom långa rubriker i toppnavigeringen. Detta berodde på att SEO hade prioriterats högre än användarupplevelsen.

Vi resonerade som så att även om SEO:n bidrar till att en stor mängd trafik strömmar in så blir användaren överöst med intryck vilket resulterar i förvirring och ett sannolikt avhopp. 

Istället skapade vi tydliga och särskiljande ingångar till innehållet. Vi kortade också ner rubrikerna så de blev ännu tydligare.

 

I workshops tillsammans med kunden beslutade vi kring vilka typer av mallsidor som behövdes och vilka avvikande delar för respektive varumärke som vi behövde stryka på foten.

Design

En av utmaningarna var att ta fram en design som möjliggjorde att alla varumärken kunde få ett tilltalande och tydligt uttryck, vare sig det handlar om fotvårdsprodukter eller livsmedel som motverkar högt kolesterol. Resultatet landade i en typ av mall där vi för varje enskilt varumärke kunde skräddarsy en slutgiltig design med primärfärg och bildmanér.

Hur tar vi fram en design som passar alla olika varumärken?

Content / Innehåll

En av materialet på de befintliga webbarna gick att återanvända, men mycket behövde arbetas om för att kunna nå de mål vi satt upp tillsammans. I uppdraget levererade vi en content-guideline för hur texter skulle skrivas, bilder skulle namnges + format för att få en optimalt konverterande webb.

Vi tillhandahöll också bilder, illustrationer och vårt content activation team arbetade heltid med att lägga in content och bygga upp webbplatserna.

Resultat

Tack vare vår grundmall i Umbraco går det nu supersmidigt att snabbt sätta upp en ny webbplats för ett nytt varumärke. Ytor som redan skapats med innehåll går lätt att återanvända för ett effektivt redaktörsarbete. Vi arbetar också löpande med Trimb och vidareutvecklar nya delar kontinuerligt. 

Om Trimb

Trimb har en mängd olika varumärken som t ex Footner, Wartie, Legner, LegActiv, Poxclin, Betavivo m.fl.