Uppdrag

Lättarbetad ny webb för Konsumentföreningen Stockholm

Konsumentföreningen Stockholm gick ut med en pitch och träffade olika byråer för att utveckla deras nya webbplats. KfS hade en designbyrå som arbetade fram koncept och design. Vår roll var att utveckla och implementera i Episerver.

Konsumentföreningens befintliga sajt var lite föråldrad och fungerade inte responsivt vilket givetvis var ett stort hinder för deras 800 000 medlemmar.

KfS har ofta och många medlemserbjudanden och aktiviteter och såg därför ett stort behov av att överskådligt presentera dem på ett attraktivt och enkelt sätt. Vi byggde därför en “erbjudandekalender” för de olika sidorna. Med en enkel sidmall kan redaktören snabbt och enkelt skapa ett nytt erbjudande och för att leda användaren vidare finns också en sektion för rekommenderade liknande evenemang eller erbjudanden med taggat liknande material.

 

Interaktion

Designen är avskalad och baserad på enkla färgade plattor. Genom att bygga frontend som på ett behagligt och subtilt sätt animeras leds användaren rätt i interaktionen.

Vi byggde ett antal olika moduler som sedan används för att bygga de olika sidorna på siten och på så sätt skapa variation på sidorna utan riskera ett fragmenterat visuellt och funktionellt språk.



Projektteamet

Vi arbetade tillsammans med designbyrån och kunden i ett tajt och effektivt team, där konceptskisser och UX-idéer från designbyrån stämdes av löpande med Limettas utvecklingsteam.

Tack vare regelbundna avstämningar och välplanerade sprintar och demos säkerställdes att målsättningarna uppnåddes och att inga detaljer tappades bort under resans gång.

Teknisk lösning

Konsumentföreningens nya webbsida är byggd på den senaste versionen av Episerver och innehåller en sökfunktion baserad på Epifind, där redaktörerna löpande kan jobba för att minimera noll-träffar och se till att söket hela tiden håller hög nivå. På sajten finns även ett forum för Konsumentföreningens medlemmar med funktionalitet för kommentarer och diskussion. Vidare har användarna tillgång till en evenemangs- och erbjudandekalender för att KfS ska kunna pusha ut sina erbjudanden på ett effektivt sätt. Vi har även integrerat mot Mynewsdesk för att KfS på ett smidigt sätt ska kunna arbeta med pressreleaser och nyheter.



Resultat

Användarna har reagerat mycket positivt på det moderna utseendet såväl som på den tydliga och enkla navigeringen och Konsumentföreningen har nu en robust plattform att växla upp sin kommunikation på.