Uppdrag
Förbättrad e-handelslösning med PIM och Umbraco Cloud för Garageportexperten
Garageportexperten skulle expandera sin digitala affär och var i behov av en lättarbetad webbshop för deras 1000-tals produkter som säljs via webben. Limetta fick i uppdrag att se över den befintliga e-handelslösningens artikelhantering och PIM-system.
Den befintliga artikelhanteringen var onödigt komplicerad och tidskrävande och behövde bli mer effektiv. Det fanns ett behov av att förenkla orderhanteringen och arbetsflödet för säljarna på fältet. Samtidigt behövde webbplatsens prestanda förbättras och SEO:n ses över. Även köpflödet skulle optimeras för att öka konvertering och försäljning. Målet var att bygga en långsiktig bättre lösning än den man hade idag. När det kom till designspråk ville Garageportexperten behålla sitt existerande uttryck, vilket innebar att vi inte utförde något omfattande UX- eller designarbete.
Målsättningar
- Stabil webbplats med bra prestanda
- Förenklad artikel-och orderhantering
- Fokus på konvertering och ökad försäljning
- Förbättrad on-page och teknisk SEO
Så gick vi tillväga
Arbetet inleddes med en förstudie för att säkerställa alla behov och prioriteringar, men också för att kartlägga den bästa tekniska lösningen. Vi gick tillsammans med kunden igenom bakomliggande system från Visma Business. Vi granskade andra verktyg i köpkedjan som behövde inkluderas i den nya arkitekturen. Redan tidigt såg vi behovet av en PIM-lösning för att hantera alla produkter och artiklar. Vi såg också att Umbraco Cloud skulle passa bra för de behov och förutsättningar som fanns.
Då projektets fokus låg på de tekniska aspekterna, snarare än UX och design, utgick vi från Garageportexpertens befintliga designmaner och kommunikationsplattform. Endast mindre åtgärder för att förbättra uppenbara användbarhetsproblem genomfördes.
Teknisk lösning
Driftsmiljö i Umbraco Cloud
För att säkerställa bästa möjliga driftsmiljö valde vi att hosta webbplatsen i Umbraco Cloud. Fördelen med Umbraco Cloud som CMS är att det är en av de mest uppdaterade och säkraste plattformarna som finns. Förutom att det är kraftfullt och förenklar och effektiviserar processer, har den ett lättarbetat och flexibelt redaktörsgränssnitt. Det är dessutom enkelt att integrera med andra system som går att skala upp och ner efter behov.
Produkt- och artikelhantering med PIM
För att smidigare hanterar och lagrar all produktinformation på ett och samma ställe användes Limetta PIM (Product Information Management). PIM:en möjliggör enkel export till obegränsat antal kanaler. Artikelhanteringen valde vi att hosta i Microsoft Azure, så att allt finns allt lagrat i molnet. Azure är en av de branschledande molnplattformarna för att automatisera och förenkla distribution av en applikation. Tillsammans med PIM:en ger dem Garageportexperten en flexibilitet och skalbarhet som är särskilt bra när behoven förändras över tid.
Prestandaförbättringar med CDN
Att ha en snabb webbsida eller e-handel är en viktig del för att vara konkurrenskraftiga. För att öka prestandan med minimal fördröjning implementerades Azure CDN (Content delivery network). På så sätt levereras innehållet från en server som finns närmare besökaren, vilket gör att det laddas snabbare. Vi har också kortat ner laddningstiden med hjälp av bättre cachning. När vi spara undan lokala kopior genom cachning behöver inte nya filer hämtas varje gång besökarna kommer till webbsidan.
Fler förbättringsåtgärder
- Azure search. En viktig del i förbättringsåtgärderna var att se över sajtens sökfunktion. För att ge användaren en bra användarupplevelse med relevant sök användes sökmotorn Azure search.
- Teknisk SEO. Sökmotoroptimering (SEO) har varit i fokus under hela projektets gång. Både on-page och teknisk SEO har förbättrats för att ranka bättre och öka synligheten i sökmotorerna.
- SVEA som betallösning. Kassans tidigare flerstegsprocess med kassan uppdelat på flera sidor resulterade i ett nytt köpflöde som presenteras på en och samma sida. Kunden valde själv SVEA som betallösning - en av marknadens nyaste checkout.
Resultatet
Med hjälp av smarta och effektiva lösningar har vi stärkt webbplatsen som en viktig del i den digitala affären. Fokus har varit att göra webbplatsen stabil och långsiktigt hållbar. Med snabbare laddningstider och bättre flöden, för såväl kunder som redaktörer, har användarupplevelsen optimerats. Med förbättrad SEO har vi fokuserat på konvertering för att öka försäljningen. Resultatet är en modern och effektiv e-handelslösning med bättre artikelhantering, men med samma visuella uttryck.
“Med hjälp av den nya tekniska plattformen har vi givit våra besökare en klart förbättrad upplevelse. Även om sidan redan initialt innehöll många artiklar var det bara en bråkdel av alla produkter vi önskade ha med. Nu har vi skapat förutsättningar för att låta e-handeln växa och erbjuda ett ännu större utbud. Utöver det har vi också en strukturerad sida som vi enkelt kan bygga på med ny funktionalitet.”
säger Maria Borg, Marknadschef på Garageportexperten.
Om Garageportexperten
Garageportexperten är en franchisekedja med närmare 50 butiker runt om i Sverige, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Företaget är marknadsledande på den svenska marknaden. Sedan starten 1995 har de sålt och monterat fler än 280 000 garageportar i hela landet.