Uppdrag

Kunskapsskolans grundskolor får ny webbplats med fokus på UX & design

Det blev ett nära och roligt samarbete när vi fick uppdraget att ta fram en komplett redesign för Kunskapsskolans befintliga webbplats för deras grundskola.

Kunskapsskolan kännetecknas av deras pedagogiska modell med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden. Den befintliga sajten upplevdes något snårig och det fanns ett behov av att förtydliga och förenkla nyttan med vad de erbjuder. De ville samtidigt ha en modern och lättnavigerad webbplats som skulle kännas varm, trygg och välkomnande.

 

Uppdraget

I uppdraget ingick att se över UX och design för Kunskapsskolan.se, webbplatserna för de enskilda grundskolorna samt företagswebben. Målet var att säkerställa att besökaren lätt ska hitta relevant information, förstå den och sedan agera.

 

Utmaningar och förbättringsområden

Tillsammans med kunden började vi med att identifiera de “problemområden” som fanns på den befintliga siten. På så sätt blev det enklare att ta fram en helhetslösning som både uppnår de mätbara målen och som fyller tydligt syfte kring de saker som är svårare att mäta, men som kan tyckas vara hygienfaktorer.

Framför allt önskade Kunskapsskolan att föräldrar ska sätta sina barn i kö till skolan. Tidigare var denna funktion väldigt svår att hitta och den hade inte en tillräckligt uppmanande design - ett “call to action”. De berättade även för oss att många föräldrar kom till deras sajt med ett par frågor i form av; “Varför ska jag välja Kunskapsskolan?” och “Var finns skolorna egentligen?”. Därefter lämnade de stackars användarna siten med ännu fler frågor, dvs besökte snarare förvirrade än förtydligade.

Så här tog vi oss an projektet

Arbetet inleddes med en kartläggning av problemområden och målsättningar som skulle uppnås och förbättras. Vi gjorde en målgruppsanalys där vi tillsammans med kunden tog fram ett antal användarscenarion för att bättre förstå de olika behoven som fanns.

Lösningsförslagen växte fram och arbetet med den grafiska identiteten såsom bildmanér och tonalitet tog vid.

Lösningen - en snygg, varm och välkomnande webb

Med en förenklad och förtydligad navigering och struktur har vi sett till att relevant information finns på rätt plats. Eftersom det var flera webbplatser med olika målgrupper som skulle ses över behövde den nya innehållsstrukturen tydliggöra skillnaden mellan de olika skolorna från det centrala innehållet. Navigeringen skiljer sig därför något åt beroende på vilken webbplats man befinner sig på. 

En varierande layout och design som varvar rätt komponenter med tydliga call to actions och snabbingångar gör det enklare för användaren att få en överblick och att snabbare hitta rätt.

Genom att använda mer beskrivande benämningar har vi summerat och paketera skolans budskap på ett mer lättbegripligt sätt. Vi tog fram ett förslag på bildmanér och tonalitet med mer personliga bilder på människor och miljö för att skapa en varm och välkomnande känsla. Vi såg även över den pedagogiska modellen och tog fram ett nytt konceptförslag för att på ett tydligare och mer målgruppsanpassat sätt presentera modellen. Resultatet av vårt gemensamma arbete är en snygg, varm och välkomnande sajt med naturliga flöden och funktionalitet som guidar besökaren rätt.

Om Kunskapsskolan

Kunskapsskolan i Sverige driver grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Idag går drygt 13 000 elever i de 29 grundskolorna och 7 gymnasieskolorna. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Besök Kunskapsskolan webbplats