
Kunduppdrag
En modern och förbättrad upplevelse för Copiax e-handel
Copiax kom till oss för att de ville stärka användarupplevelsen på webben genom en förnyad och förbättrad e-handelslösning.
Uppdraget
Målet var att ge den befintliga sajten ett nytt grafiskt gränssnitt och slå ihop två webbplatser till en, där bland annat webbshopen skulle få en uppfräschning. Många av de existerande sidorna behövde en enklare touch-up, medan andra behövde designas om helt och hållet. Uppdraget blev därför att formge några utvalda typsidor och specifika komponenter som komplement.
Så gick vi tillväga
Med hjälp av kundens gedigna förarbete hade vi ett bra utgångsläge när projektet startade. En inledande workshop satte mål och behov som gav oss en riktning om vart vi stod och vart vi skulle. Genom löpande möten har vi kontinuerligt stämt av trådskisser och designmanér för att säkerställa att vi uppnådde målen.
Copiax ville att den nya designen skulle återspegla dem som den personliga och service-inriktade aktör de är. Man ville att den som besökte sajten skulle på en bra känsla i bröstet och att layouten skulle vara ren, snygg och enkel för att hjälpa användaren att hitta rätt.
Ledord
- Modern
- Personligt proffsig
- Serviceminded
Målsättningar
- Ren, snygg och enkel layout för att hjälpa användaren hitta rätt
- Stärka varumärket med hjälp av ett modernt gränssnitt och tydligare paketering
- En attraktiv och responsiv sajt som möter kundens behov och skapar efterfrågan
- Fler nöjda besökare och återvändande kunder där användarupplevelsen står i centrum
- Stärka webbplatsens position som en av Copiax´s viktigaste säljkanaler

Lösning
Med hjälp av smarta lösningar och ett attraktivt, konverterande gränssnitt har vi stärkt webbplatsens position som en av Copiax viktigaste säljkanaler. Resultatet är en mobilanpassad och modern e-handelssajt med förbättrade flöden, strukturer och navigation som främjar en positiv användarupplevelse.
Menyerna på den befintliga sajten var inkonsekventa och skiljde sig åt på olika sidor. Exempelvis kunde inte produktkategorierna nås från alla sidor på sajten, vilket gjorde det svårt för användarna att hitta rätt. I den nya designen har produktkategorierna fått en prioriterad placering.
Det fanns ett behov av en tydligare och mer visuellt tilltalande paketering av erbjudandet. Ett innehållsblock som både paketerar och lyfter fram Copiax kundfördelar (USPar) togs därför fram. En del relaterade sidor har slagits ihop för ett mer naturligt flöde och placering av funktioner.
En välkomnande mer avskalad startsida visar utbudet och erbjudande på ett tydligare sätt. Bland annat har kampanjblocken som tidigare låg i en produktsnurra fått ett nytt utseende och en mer framträdande placering högst upp på sidan.

Designen
Med utgångspunkt från den befintliga grafiska profilen tog vi fram gränssnittsdesign och ett manér för webbplatsen. Vi skapade också ett gemensamt utseende för puffar och banners. Typografin är också omarbetad för att bli mer lättläst och behaglig.
Klickbara element har designats så att användaren intuitivt förstår vilka delar som går att interagera med. Produktkort och produktlistningar fick ett mer sammanhållet utseende med förbättrad struktur.
Om Copiax
Copiax är Sveriges största grossist inom lås och säkerhet med över 100 leverantörer och erbjuder omkring 40 000 produkter. Med fokus på effektiva logistik- och lagerlösningar gör de allt för att förenkla vardagen för professionella låssmeder, elektriker och säkerhetsinstallatörer. Copiax genomför även ungefär 40 utbildningar per år vid ett sextiotal tillfällen runt om i landet med syfte att främja kunskapsöverföring och utveckling inom branschen.