Lindskrog Parkering - Ny webb på Umbraco CMS
Uppdrag

Varumärkes- och kommunikationsstrategi komplett med visuell identitet och webb för Lindskrog Parkering

Hur kan vi skapa en enkel och modern bokningstjänst för den långtidsparkering som ligger närmast Arlanda? Det var grunden i vårt arbete när Lindskrog valde oss för en ny webb, visuell identitet och varumärke- och kommunikationsstrategi.

 

Uppdraget

Uppdraget var att bygga en snabb, varumärkesbyggande och konverteringsoptimerad webbplats åt Lindskrog. Parallellt med en ny webbplats skulle vi stärka varumärket och ta fram en ny visuell identitet tillsammans med en varumärkes-och kommunikationsstrategi.


I uppdraget ingick våra expertområden så som: analys, strategi, UX, design, SEO samt integration och utveckling.

Lindskrog Parkering - Umbraco CMS med strategi, UX, design & SEO
Lindskrog Parkering - En snabb, varumärkesbyggande och konverteringsoptimerad webb

Så gick vi till väga

Inledande analysprocess

Innan vi tog vid hade Lindskrog genomfört en kundundersökning som vi fick ta del av. Utifrån materialet kunde vi identifierade trösklar och möjligheter för att skapa en bättre upplevelse för att möta kundernas behov.

För att skapa oss en ännu bättre nulägesbild genomfördes ett gediget analysarbete inom en rad områden, bland annat följande:

SEO - Hur ser sökbeteendet och söktrender ut? Hur kan vi skapa en långsiktig SEO-strategi?

Omvärldsanalys - Hur ser konkurrensen och marknaden ut? Kan vi hitta en unik position för att stärka varumärket?

Konvertering - Vad har kunderna för behov och beteenden? Hur kan skapa en bra upplevelse och öka konverteringen?

Kommunikativt koncept

Ett kommunikativt koncept togs fram för att sätta riktningen. Konceptet bygger på att integrera Lindskrogs långtidsparkering med kundens framtida resa för att skapa en sammanhängande och bekväm upplevelse. Att boka och parkera bilen är rationellt och en nödvändig del av resan, medan själva resan är något som kunden ser fram emot med glädje och spänning. Förutom att Lindskrog ska upplevas som snabba, enkla och familjära har vårt mål varit att Lindskrog ska vara en del av den positiva känslan kunden har inför sin resa. Konceptet ”Nu börjar resan” togs därför fram som ett sätt att kommunicera, attrahera och tala till kunden på ett emotionellt sätt.

 

”Nu börjar resan!”

På webbplatsen fokuserar vi på det rationella – det ska vara snabbt, smidigt och enkelt att boka. Här fokuserar det kommunikativa temat på närheten till Arlanda. När bokningen är slutförd träder konceptet ”Nu börjar resan” in och tar en naturlig plats i kommunikationen med kunden. Det är också ett tankesätt för personalen på plats för att sätta sig in i kundens situation och på så sätt hjälpa dem att komma vidare i sin stora resa.

Lindskrog Parkering - På webbplatsen fokuserar vi på det rationella – det ska vara snabbt, smidigt och enkelt att boka

Förenklat bokningsflöde i fokus

 

Målet med webbplatsen är att driva trafik och leda besökaren genom hela kundresan. Lindskrog ville sätta användarupplevelsen i fokus och göra det enklare att boka parkering och tilläggstjänster. De ville att webbplatsen skulle upplevas modern, enkel och trovärdig. Bokningssystemet behövde också vara skalbart.

Intuitiv och SEO-stark struktur

En koncept- och en designworkshop satte riktningen för den nya webbplatsens design och funktion som skulle möta målgruppernas behov. Med utgångspunkt i affärs- och effektmål tillsammans med den nya kommunikation- och varumärkesstrategin fick webbplatsen en ny tydligare struktur som är både intuitiv och SEO-stark.

Tydligare paketering av produkter

För att skapa tydligare flöden har vi paketerat produkter och tilläggstjänster på ett mer lättillgängligt sätt genom att ge dem ett nytt visuellt utseende. Färger och ikoner hjälper användaren att särskilja innehållet och göra det mer iögonfallande och konverterande.

Enklare bokning

Utöver den visuella förnyelsen utvecklades också ny funktionalitet. En bokningswidget togs fram för att göra det snabbt och enkelt för användare att se priser och enkelt kunna boka en parkering. Tydliga prisexempel togs fram för att visuellt förenkla den befintliga prismodellen.

Bokningsflödet har fått en bättre struktur med tydligare steg och mer fokus på konvertering och att hjälpa användaren att slutföra sin bokning. Up-sale inkluderas i kontext och formuläret för att genomföra bokningen har förenklat och förtydligats.

Webbplatsen har en integration mot Klarna och Lindskrogs affärssystem. Betalning utfördes tidigare enbart på plats men är nu en naturlig del av kundresan online. Idag kan kunden välja om hen vill betala med Klarna eller med kort på plats.

Även bokningsbekräftelsen har fått ett ansiktslyft och är numera mer strukturerad, varumärkesbyggande och guidande.

Principer för flödet och för att öka konvertering:

  • Enkelt och tydligt – med så få steg som möjligt
  • En tydlig indikation på var i flödet man befinner sig och hur många steg som är kvar
  • Tydlig paketering av produkter och tilläggstjänster
  • Inkludera varumärkesbyggande budskap
  • Merförsäljning
  • Hög grad av mobilanpassning

”Genom Limetta har vi på Lindskrog fått en uppfräschad webbplats med nya funktioner som verkligen underlättar för våra kunder. Den nya webben är både enkel att navigera på och lätt att hitta till. Limetta har också varit till stor hjälp med att uppdatera vårt varumärke, förbättra vår kommunikation och skapa ett smidigt köpflöde för våra kunder. Vi är mycket nöjda med det arbete som Limetta har utfört."

- Jonas Ryberg, Koncern VD, Lindskrog Långtidsparkering

Design och visuell identitet

En central del i Lindskrogs nya identitet är logotypen med dess igenkännbara symbol. Logotypen behövde både fungera bra i små enheter som en mobil och utomhus, i mörka miljöer på en skylt vid parkeringen. Logotypen har sitt ursprung i den tidigare logotypen med ett utmärkande P för parkering. I den nya logotypen inkorporerade vi ett flygplan som är på väg att lyfta inuti P:et.

Färgpaletten är positiv, varm och färgglad för att utstråla en ungdomlig och pigg identitet.

I uppdraget tog vi fram:

  • Logotyp
  • Grafisk profil
  • Bildmanér
  • Kommunikativa budskap
  • Branding av bilar, skyltar, tröjor m.m.
En central del i Lindskrogs nya identitet är logotypen med dess igenkännbara symbol
Färgpaletten är positiv, varm och färgglad för att utstråla en ungdomlig och pigg identitet
I uppdraget tog vi fram: Logotyp, Grafisk profil, Bildmanér, Kommunikativa budskap, Branding av bilar, Skyltar, Tröjor m.m.

Den tekniska lösningen för webbplatsen

Webbplatsen är byggd i Umbraco CMS. Vi har fokuserat på att bygga en slimmad och kod-optimerad site enligt principen ”lightweight”, vilket ger användaren otroligt snabba laddtider. En snabb site skapar därmed goda förutsättningar för att ranka bra i sökmotorer och är bra grund i vårt SEO-arbete.

Umbraco CMS med en slimmad och kod-optimerad webb. En snabb site ger goda förutsättningar för att ranka bra i sökmotorer och är bra grund i vårt SEO-arbete.
Umbraco CMS med en slimmad och kod-optimerad webb. En snabb site ger goda förutsättningar för att ranka bra i sökmotorer och är bra grund i vårt SEO-arbete

Förtroendeingivande med Trustpilot

På webbplatsen är Trustpilot integrerat och exponeras bl a i bokningswidgeten i samband med att kunden ska genomföra ett köp. På så sätt hjälper vi kunden att fatta beslut och visa att det är ett tryggt och säkert val som uppskattas av andra kunder. I samband med att en kund slutfört sin parkering får de ett meddelande från Trustpilot där den uppmanas att lämna ett omdöme och på så sätt kan Lindskrog kontinuerligt samla in goda omdömen.

Lindskrog Parkering - Höga betyg och goda omdömen på Trustpilot

Den tekniska lösningen för bokningssystemet

Bokningssystemet har integrerats på siten och hela köpet utförs nu på webbplatsen, vilket tidigare gjordes på en extern sida. Bokningsupplevelsen har förbättrats med en bokningswidget som ger omedelbar återkoppling på tillgänglighet och pris.

Betalningen som tidigare utfördes på plats på parkeringen är nu en naturlig del av kundresan online genom att vi lagt till möjligheten att betala online med Klarna. Vi har även infört realtidsvisualiseringar av priser.

Lindskrog Parkering - Boka och betala direkt på nya webben

Resultat

Den nya webben och bokningssystemet har tagit emot väl av både kunden och användarna. Några framsteg som är värda att lyfta fram:

  • Ökade onlinebokningar och intäkter
  • Förbättrad kundnöjdhet och lojalitet
  • Förbättrad varumärkesuppfattning som en modern, kundcentrerad tjänst

 

Om Lindskrog

Lindskrog erbjuder trygg och säker parkering med bemanning dygnet runt - årets alla dagar. Företaget har funnits sedan slutet av 60-talet och har idag 1 300 st parkeringsplatser. För att ge sina kunder bästa service erbjuder man även tvätt, bilvård och enklare verkstadstjänster som utförs under tiden kunden är bortrest.

Till webbplatsen