Uppdrag
Stjärnurmakarnas e-handel i Umbraco CMS
Limettas uppdrag var att öka både trafiken och försäljningen i Stjärnurmakarnas e-handelslösning i Umbraco. Tack vare vårt långsiktiga samarbete med kunden hade vi en kort startsträcka och kunde snabbt komma fram till förbättringsåtgärder.
Utmaningen
Uppdraget bestod av två delar:
- Kartlägg varumärke, målgrupper och köpbeteenden.
- Ta fram en lista med konkreta åtgärder som ökar försäljning och trafik utifrån insikterna från kartläggningen.
En del av utmaningen var att åtgärderna skulle genomföras utan att förändra den befintliga tekniska plattformen, vilket hade blivit för kostsamt.
Workshop med kunden
I en workshop tillsammans med Stjärnurmakarna och en SEO-specialist identifierade vi fem olika insatser som var viktiga för att nå målet.
- Förbättrad SEO.
- Maximalt fokus på produkter och varumärken - tona ned övrig information.
- Ett rakare, enklare och tydligare köpflöde i syfte att korta vägen till köp.
- Ren, enkel och mobiloptimerad UX och design.
- Lyft fram Stjärnurmakarnas starka kundlöften tydligare.
För att kunna mäta och följa upp effekterna lade vi in mätpunkter i alla relevanta steg i köpflödet. Dessa implementerades i Google Tag Manager.
Resultatet
Vi gjorde om webbplatsen med ledning av en lång lista av konkreta förbättringar. Enklare navigation och kortare väg till köp. Stora delar av köpflödet gjordes om. Tidigare var kunderna tvungna att klicka sig hela vägen fram till en enskild produkt för att hitta en köpknapp.
I den nya versionen kan man köpa produkter direkt i produktlistningar och på startsidan. Modernare, renare och tydligare design och stort fokus på SEO, både teknisk och innehållsmässig. Innehåll som inte var en nödvändig del av köpprocessen flyttades ner till sidfoten.
Mer om Stjärnurmakarna
Stjärnurmakarna startades redan 1934. Då var syftet att sprida information om urmakaryrket runt om i landet. Stjärnurmakarna fick sin nuvarande form 1985, då Stjärnurmakarna AB bildades. I dag är Stjärnurmakarna en rikstäckande kedja med ett starkt varumärke, ett 30-tal fysiska butiker plus e-handel. Målet är att utveckla urfackhandeln med ökad försäljning och god lönsamhet, utifrån ett gemensamt kundlöfte.