Uppdrag

Bastu.se - varumärkesbyggande mikrosajt på Umbraco

K-rauta är ett byggvaruhus med finskt DNA och vad är mer finskt än bastu? Efter 20 år på den svenska marknaden har K-rauta etablerat sig som en expert på byggvaror.

K-rauta vill ta positionen som den främsta auktoriteten online vad gäller basturelaterade frågor och produkter. Genom att både inspirera och utbilda ska bastu.se bli den självklara samlingsplatsen för allt som har med bastu att göra. På bastu.se ska besökaren finna värdefulla tips, få hjälp och inte minst inspiration inför sitt nästa bastuprojekt. 


Uppdraget

Webbplatsen behövde i första hand inte leda till en direkt konvertering, utan skulle generöst dela med sig av både kunskap och goda råd till såväl hängivna och erfarna bastubadare, och till nybörjare med bastudrömmar. 

Designen skulle ha bildfokus för en inspirerande användarupplevelse. Man önskade också att besökarna skulle kunna interagera med sajten utan att det skapar för mycket redaktionellt arbete för K-rauta.

I förlängningen önskade man:

  • stärka varumärket
  • påvisa att K-rauta är en expert-leverantör
  • uppmana till interaktion

Förutom koncept, UX, design och webbutveckling levererade vi sökordsstrategi och content strategi. 

Lösning

Vi tog fram en responsiv design som bygger på bra bild- och textmaterial för bästa upplevelse. Vi samarbetade med en skribent som skrev innehållet och våra egna redaktörer arbetade med innehållet. Vi skapade också ett pinterestkonto som vi administrerar åt kunden.
För att få bra spridning på sajten adderade vi en yta där besökaren kan rösta på sin favorittemperatur i bastun samt dela i sociala medier. Tanken var att det skulle fungera som en rolig “snackis” med glimten i ögat.

Vi tog också fram en finurlig logotyp.

Bastu.se - varumärkesbyggande mikrosajt för K-rauta, Limetta

K-rauta - Bastu.se responsiv lösning, Limetta

För att få användarna att interagera skapade vi en funktion där man kan höja eller sänka värmen på artiklarna. På så sätt visas de populäraste inläggen överst och det knyter också an till temat bastu på ett humoristiskt sätt.

K-rauta - Bastu.se, Limetta

För att få bra spridning på sajten adderade vi en yta där besökaren kan vrida på ett reglage för att rösta på sin favorittemperatur i bastun samt dela i sociala medier. Tanken var att det skulle fungera som en rolig “snackis” med glimten i ögat.

 

Mer om kunden

 

K-rauta är ett byggvaruhus med finskt DNA och vad är mer finskt än bastu? Efter 20 år på den svenska marknaden har K-rauta etablerat sig som en auktoritet på byggvaror.