User Experience

Infografik, Del 1 av 3: Vad är det?

Lyckas du fånga dina besökares uppmärksamhet som du vill? Önskar du att dina besökare skulle förstå ditt budskap bättre? I den här artikelserie i 3 delar får du lära dig hur du med hjälp av infografik når ut med ett budskap och fångar dina användares uppmärksamhet.


Det går att skapa data av det mesta, men det är inte lätt att presentera det för andra så att de faktiskt förstår eller orkar ta till sig informationen. Ofta beror det på att informationen inte visualiseras på ett relevant eller begripligt sätt.


För att lyckas väcka nyfikenhet och fånga dina besökares uppmärksamhet finns olika metoder du kan använda dig av. Några av dem har vi skrivit om i en tidigare artikel (“4 tips som förbättrar ditt innehåll på webben”), men visste du till exempel att människor processar visuella data snabbare än text? Människor är bättre på att uppfatta och förstå bilder, ändå presenteras ofta viktig information som text. Här kan informationsgrafik vara ett bra hjälpmedel.

För att testa dig lite och se om vi kan fånga din uppmärksamhet har vi
placerat iögonfallande infografik här.

Vad är infografik?

Som du kanske förstått av föregående bild så är infografik (informationsgrafik), eller infographics som det heter på engelska, visualiserad data som kombinerar text, siffror, bilder eller illustrationer. Syftet är att snabbt fånga läsarens intresse och göra information mer lättillgänglig och begriplig. Infografik gör alltså krångliga saker enkla!

 

Att använda infografik för att presentera data som till exempel statistik, processer eller händelser gör att din målgrupp förstår dina budskap redan vid första anblick. En av fördelarna med infografik framför till exempel foton är att det kan används på ett mer unikt och iögonfallande sätt. Det kan också användas i informationssyfte eller för att lära ut något. Exempelvis skulle vi kunna förklara hur ett system fungerar, tala om hur bra vi är på någonting eller berätta hur vår arbetsprocess ser ut.

 

Det finns olika sorters infografik och här listar vi de vanligaste:

 

  • Statisk infografik visualiserar data med hjälp av text, siffor och illustrationer med data som inte ändras eller uppdateras. Ofta använder man den här typ av infografik i årsredovisningar, på webben eller på en poster för att förklara en process.
  • Interaktiv infografik låter användaren interagera med informationen. Det kan handla om att man gör element klickbara och visar information först när användaren väljer att interagera. Ett annat exempel skulle kunna vara att man låter användaren förflytta sig längs en tidslinje genom att scrolla. Användaren gör något, och någonting händer.

Intressant eller inte - hur som helst verkar alla i USA inte bruka ordet Dude så mycket som man kan tro. The dude map

  • Animerad infografik inkluderar precis som namnet indikerar någonting animerat. Det skulle kunna vara siffror som räknar upp eller grafer som animeras fram. Animerade informationsfilmer har också blivit ett populärt sätt att göra svårbegriplig information lättare att förstå. Många av pensionsbolagen har exempelvis gjort informationsfilmer för att försöka förklara hur pensionssystemet fungerar, vilket är ett krångligt system som många personer har svårt att förstå sig på.

Ett exempel på animerad infografik som vi tog fram till Storymedia.se

Hur du visualiserar infografik spelar roll 

Vare sig det är interaktiv, animerad eller statisk infografik så kan du visualisera information på lite olika sätt. Säg att du ska visualisera att 5 av 6 gillar glass så skulle du kunna skriva ut 5/6 med stora siffror i en cirkel. Men om du istället skulle visualisera siffrorna genom att rita ut och markera 5 av 6 objekt så hamnar informationen i ett sammanhang, vilket kan vara bra när vi vill visa på en delmängd av någonting. 

Båda förslagen är ett exempel på infografik men de ser lite olika ut. Vilket sätt föredrar du?


Vill du veta mer om hur
vi kan hjälpa dig?


Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Kontakta oss


Hör av dig!

Vill du komma i kontakt med oss?
Fyll i formuläret så hör vi av oss så fort vi kan.