Rekordår för svensk e-handel 2015
Under 2015 ökade e-handeln i Sverige med 19 % och nådde en omsättning på över 50 miljarder kronor. E-handeln utgör nu 6,9 % av all detaljhandel i Sverige med dagligvaruhandeln inkluderad, och 12 % utan dagligvaruhandeln. Detta enligt e-barometern 2105 från PostNord.
Den stärka utvecklingen inom e-handeln lär i åren framöver påverka konsumenternas beteende samtidigt som den snabba digitaliseringen och den ökade användningen av mobiltelefoner för shopping gör e-handeln allt mer tillgänglig. Fysiska butiker och varumärken kommer satsa ännu mera på digitala strategier och e-handelslösningar men de som inte har en genomtänkt digital strategi kommer snart möta tuffa utmaningar.
Hur utvecklas branscherna inom e-handel
De branscher som ökar mest inom e-handel är Bygghandel 38%, Barnartiklar/leksaker 34% och Inredning/möbler 34%. De största branscherna är Hemelektronik 11,0 mdkr, Kläder/skor 8,4 mdkr och Böcker/media 3,6 mdkr. Livsmedelshandeln på nätet ökade förra året med uppskattningsvis 40% enligt D-food Index.
Konsumenternas och e-handlarnas beteende
Sökmotorer är den viktigaste källan till information när man skall handla på nätet. 82% av konsumenterna anger Google som den viktigaste källan. Därefter följer Jämförelsesajter 68% och Vänner och bekanta med 63%. När det gäller information från företag om varor på nätet föredrar kunderna e-post (42%) framför banners på internet (25%) och fysiska tidningar (23%).
71% av konsumenterna använde sin mobil i inköpsprocessen under sista kvartalet 2015 och det är tydligt att mobilen blir allt viktigare verktyg inom e-handeln. Var tredje person under 30 år har handlat med mobilen under samma period. Så responsiva eller mobilanpassade webbplatser och e-handelslösningar blir allt viktigare.
När det gäller marknadsföring satsar företagen framförallt på investeringar inom sociala medier och sökmotorer. Men två tredjedelar av e-handelsföretagen skickar även nyhetsbrev via e-post.
Lösningar för digital strategi och e-handel
Limetta har i flera år arbetat med digitala strategier för att hantera och marknadsföra produkter i flera kanaler (multichannel, omnikanal) där e-handel, affärssystem och fysiska butiker använder och är integrerade i samma system. Självklart utvecklar vi e-handelslösningar anpassade för mobila plattformar och bygger responsiva system.
Kontakta oss på 08-588 22 880 eller info@limetta.se om du vill höra mera om våra lösningar för digitala strategier och e-handel.
Omnikanal och PIM (Product Information Management)
Limettas systerföretag AppYard har PIM-system (Product Information Management) som hjälper e-handelsföretag med multikanalshopping.
AppYards molnbaserade plattform för produktinformation organiserar allt data på ett ställe och hjälper återförsäljare och varumärken att skapa heltäckande produktupplevelser i alla säljkanaler - ta kontroll över produktupplevelsen, minska time to market och öka din försäljning.
Kontakta AppYard på 08-54 56 58 70, info@appyard.se eller www.appyard.se om du vill höra mera om våra lösningar för PIM och omnikanal.