Uppdrag

Hemmabutikerna, e-handel med PIM och Episerver

2011 stod Hemmabutikerna inför flera olika digitala utmaningar. Förutom att de behövde skapa förutsättningar för att öka försäljningen, arbeta proaktivt med digitala kampanjer så behövde de dessutom förbättra varumärkeskännedomen.

Uppdraget innefattade:

strategi, koncept, design, utveckling i Episerver, Limetta Live Search, PIM (Product Information Management), SEO, Google Analytics och annonsmaterial.

Utmaningen

Vår utmaning var att bygga en mer användbar webb där kunden alltid ska vara nära ett köp. Hemmabutikerna ville även hjälpa sina återförsäljare att stärka sina digitala marknadspositioner på de lokala marknaderna. Det löste vi genom att ge butikerna egna mikrowebbar under hemmabutikerna.se där de kan skapa egna lokala kampanjer och därmed kan bygga en digital relation till kunden. 

Vi implementerade EPiServer som bidrog till ökad användbarhet, förbättrad användarupplevelse och smarta produktlösningar. Allt för att hjälpa kunden att ta ett rätt köpbeslut utifrån hans/hennes behov. 

Pennskiss

Resultatet

Den nya digitala plattformen lanserades framgångsrikt och följdes sedan upp med ytterligare två stora lanseringar.

Resultatet är att Hemmabutikerna har ökad kontroll över produkt och pris, personalen på inköp och marknad har ett bra arbetsflöde som är anpassat för deras verksamhet.

Hemmabutikskedjan såldes sedan av Hakon Invest till EEL koncernen. Efter uppköpet av Hemmabutikerna valde den nya ägaren EEL AB att implementera Limettas system för produkthantering, PIM, för Elon, Elkedjan, Elspar, Hemexperten och Vitvarumäklarna.

Resultatet bild

Nyckelfunktioner

Key features bild

Teknisk lösning

Den tekniska lösningen består Episerver, Limettas egna Live Search och PIM-system (Product Information Management).

Limettas PIM-system utvecklades och implementerades. Det möjliggör importer av priser och produktdata från cirka 50 olika leverantörer i olika filformat och hanterar cirka 50 000 artiklar.

PIM stöder även Hemmabutikernas interna flöde där ett flertal olika roller behöver godkänna och arbeta med artiklar. Med en personifierad "dashboard" ser de olika redaktörerna tydligt sitt eget ansvarsområde och vad han/hon ska komplettera med som t ex säljande texter, prissättning, bilder, filmer, produktblad m.m.

Som ett taktiskt stöd för sälj och inköp är PIM-systemet ihopkopplat med prisagenter (Prisjakt) där man kan se och jämföra med konkurrenters priser och ett avancerat prissättningssystem som visar olika marginaler förhållande till diverse parameter.

Det gör att man aktivt kan jobba med prissättningen och säkerställa att man hamnar på rätt nivå. Produkthanteringssystemet har även stöd för kampanjhantering, tillbehör, paket, give aways och andra relationer på artiklar.