Blogginlägg-

Svensk e-handel tar närmare 40 procent år 2024

En ny prognos från Swedbank avseende e-handeln förutspår ett dramatiskt skifte för för den fysiska detaljhandeln men en enorm möjlighet för de aktörer som satsar digitalt.

Uppemot 40 procent av all detaljhandel kommer att ske på nätet om 10 år. Konsekvenserna för detaljhandeln blir betydande. Så ser det ut om Swedbanks prognos blir verklighet.

Förra året omsatte svensk e-handel 43 miljarder kronor, vilket motsvarar 6 procent av den totala detaljhandeln. Inom nio år kommer denna andel ha ökat till 37 procent.

I USA beräknas e-handeln redan idag stå för hela 30 procent av all handel. Det märks tydligt ute i butikerna. På tre år har antalet kundbesök i den amerikanska detaljhandeln halverats under högsäsongen november-december, från nästan 35 miljarder besök år 2010 till 17,6 miljarder 2013, enligt undersökningsföretaget Shoppertrak.

Det finns naturligtvis flera förklaringar till den dramatiska nedgången i antalet kunder i amerikanska butiker, men ökad e-handel, inte minst via smarta mobiler, är den viktigaste orsaken. I Storbritannien, som också ligger före Sverige, står e-handeln redan nu för en fjärdedel av all handel.

Limetta erbjuder digital strategi för e-handel

Vi har sedan 1997 utvecklat strategi, koncept och design för framgångsrika e-handelslösningar. Vi bygger webbplatser som är mobila, användarvänliga, lättnavigerade och har tydligt fokus på inspiration och intuitiva e-handelskopplingar.

Limetta PIM (Product Information Management) är navet i kundens e-handelslösning. Det hanterar och lagrar all produktinformation på ett och samma ställe för enkel export till obegränsat antal kanaler. I en snabbföränderlig värld gäller det att få ut sina produkter till försäljning så fort som möjligt och med ett systematiskt och automatiserat flöde kan företag minska tiden att få ut produkten på marknaden.

Prognoskälla: http://www.swedbank-aktiellt.se/