Blogginlägg-

Ny rapport: E-handel via mobilen nära på fördubblad

E-handel i Norden fortsätter att öka. Under andra kvartalet 2015 e-handlade vi i de Nordiska länderna för sammanlagt dryg 40 miljarder, en ökning med 23 % jämfört med samma period 2014.

Kunderna blir allt mer upplysta och lägger tid på att jämföra priser och erbjudanden inför sitt köp. Kraven på Sveriges e-handlare ökar och kunderna förväntar sig god interaktionsdesign (UX), responsiva gränssnitt för olika typer av enheter och inte minst, bra och tydlig information om produktegenskaper, leverans och pris.
Sökordsoptimering (SEO) är kritiskt för alla e-handlare som vill synas på sin marknad, när i stort sett alla köp som görs online startar hos Google.
Detta framgår i PostNords nya rapport E-handel i Norden för Q2 2015.

E-postmarknadsföring fortfarande en lyckad strategi

En annan spännande läsning i rapporten rör vår väg till avslutat köp. I Sverige uppger 45 % av de tillfrågade konsumenterna att e-post fortfarande är den bästa kanalen för att fånga deras intresse att vilja besöka webbutiken. Men även sociala medier och bannerannonsering leder till köp om än i mindre grad (14 respektive 16 %).

Nästan alla köp online börjar med sök

Vad rapporten mer visar på är att vi är noggranna med att göra research innan vi handlar. När vi gör vår research är Google och andra sökmotorer den vanligaste källan (82 %) men även jämförelsesajter och andra webbutiker är informationskällor vi använder oss av.

Tydlighet är A och O

Att arbeta med e-handel handlar inte bara om att locka din målgrupp till din webbutik. Oavsett om besökaren kommer via kampanjer, sökmotorer eller jämförelsesajter är det viktigt att de tas hand på ett bra sätt när de hittat fram.
På frågan ”hur viktiga är följande egenskaper när du ska handla en vara på nätet? Är de topp 3 viktigaste egenskaperna:

  • Bra och tydlig information om produkter
  • Att det tydligt framgår vad totalpriset blir
  • Lätt att navigera på sajten


Mobilhandeln växer sig ännu starkare

Antalet personer som uppger att de handlat via sin mobiltelefon ökar stadigt. Även om de flesta fortfarande väljer den traditionella datorn uppger 20 % av del tillfrågade att de har handlat med sin mobiltelefon under 2015 vilket är en ökning från 2014 år 11 %.
PostNord följer från och med det första kvartalet 2014 den nordiska utvecklingen inom e-handeln varje kvartal.
Undersökningen bygger på konsumenternas uppskattning av hur mycket de har e-handlat för. Undersökningen genomfördes med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel. Sammanlagt deltog 1 122 respondenter i Sverige, 1 205 respondenter i Danmark, 1 191 respondenter i Norge och 1 175 respondenter i Finland.


Läs till hela rapporten här