Kunduppdrag

Viktklubb

Viktklubb hade en webbplats som var färgglad och trevlig men togs ursprungligen fram som en kampanjsida. De ville ha hjälp med ett nytt designmanér som upplevs som vuxnare och mer seriöst. 

Enligt deras mätningar konverterade inte webben så bra som de önskade och vi såg över ux och interaktionen.

Uppdraget

  • Designa om webbplatsen till att bli inspirerande och tilltalande i syftet att skapa relevans och nytta för besökaren.

  • Förenkla flöden för att öka konverteringen.

  • Bildmanér

  • Tonalitet och ledcopy.

I projektet tog vi fram informationsstruktur, flödesbeskrivning, interaktionsdesign och design. Det vi såg till att förbättra när det kom till interaktionsdesign var främst hur produkten presenterades - vi ville att användaren skulle förstå vad viktklubb erbjöd och hur tjänsten särskiljer sig från konkurrerande produkter.

Vi utgick från Viktklubbs värdeord “kvickt, rappt och snabbt”, och såg till att samtliga delar blev lättöverskådliga och enkla att förstå.

Vi såg också till att alla flöden in till köp av tjänsten känns relevanta och inte påtvingade. Innehållet och strukturen är informerande och tydlig, och produkten är disponerad på ett sätt som ger användaren ett smakprov av hur den ser ut och fungerar och hur enkel den är att använda.

BMI-räknaren var en viktig komponent som, enligt användartester, var väl använd och ledde vidare till konvertering. Vi såg till att designen fungerar utmärkt i alla olika skärmstorlekar och enheter.

Samarbetet

Vi hade ett nära samarbete med deras produktägare samt deras inhouse ux-designer. Vi arbetade i korta och effektiva sprintar där vi kunde sätta tydliga mål och deadlines för projektets delar.

Aftonbladets egna utvecklare implementerade vår design och samarbetet var lyckat, effektivt och stimulerande.

Om Viktklubb

Viktklubb är en digitalt verktyg som är utvecklat i samarbete med Karolinska Institutet för ett är ett hälsosamt sätt att gå ner i vikt. Viktklubb är ett bolag i  Schibsted koncernen och de har hittills hjälpt en halv miljon medlemmar att skaffa en hälsosammare livsstil.