Uppdrag

Läkarmissionen - webbplats i Umbraco

Läkarmissionen stod inför en varumärkesförflyttning - från en ålderdomlig insamlingsorganisation till en digital, framåtriktad biståndsorganisation. Vi tog fram en helt ny webbplats och nytt CMS i Umbraco. Vi integrerade mot Bisnode Charity och betalväxel via Payex.

Läkarmissionen behövde modernisera sin webbplats och uppfattningen av deras varumärke. Deras målgrupp är främst äldre kvinnor och man önskade även nå yngre åldrar.

Digitala byrån Limetta stärker Läkarmissionens varumärke, Limetta

Koncept

Läkarmissionens uppdrag är att hjälpa människor till självhjälp. Vi fokuserade därför på att lyfta fram positiva och upplyftande bilder och budskap, till skillnad från misär och otäcka bilder. Vikten av att visa på framgång blev därför central i innehållet.

 

Vi löste det på olika sätt:

  • Ytor på en prioriterad plats på startsidan som visar Läkarmissionens resultat i siffror.

  • Hjälpprojekten har tydliga mätare som indikerar hur långt det är kvar att nå målet.

  • Bilderna i gåvoshopen visar glada människor i en miljö där de nyttjar sin gåva, t ex en höna. Till skillnad från en bild på en frilagd höna.

Läkarmissionen

Funktion och innehåll

När vi tittade på Läkarmissionens dåvarande webb såg vi ett vanligt fenomen bland gamla webbplatser - ett lapptäcke som fyllts på med mängder av oprioriterad information som var omständigt formulerad. Vår interaktionsdesigner rensade, strukturerade om, klustrade och gav strukturen ett logiskt tänk baserad på användaren och hans/hennes behov.

Vi skapade bl a nya rubriksättningar och namngivningar på tjänster och funktioner för att man lättare ska förstå dem, t ex hette deras tidigare gåvoshop “Webaid shop” vilket vi såg ett stort behov av att förenkla till helt enkelt “gåvoshop”.

I gåvoshopen strukturerade vi också om innehållet så att de hjälpprojekt som är i störst behov av hjälp är prioriterade och hamnar därmed överst på sidan.


Vi underlättade flödet med att köpa en gåva och skapa ett eget gåvobevis till. Här gjorde vi även ny design på deras fysiska gåvobevis för att det skulle kännas modernare och harmonisera mer med sajten.

Resultat

Två av effektmålen var att öka bidragen samt att få fler månadsgivare att använda autogiro, för att minska den administrativa arbetsbördan internt. Vi tog därför fram en “doneringswidget” som alltid finns synlig och lättåtkomlig.

Detta har bidragit till att det har blivit betydligt lättare att snabbt och enkelt donera pengar med olika betalningsmetoder.

Vi har även skapat möjlighet för företag att ge pengar på detta smidiga sätt.

Om Läkarmissionen

Läkarmissionen är en svensk biståndsorganisation som arbetar för att förändra framtiden för utsatta människor. Genom gåvor från privatpersoner och företag i Sverige förmedlar de omkring 100 miljoner kronor till hjälpinsatser i fyra världsdelar.