Uppdrag

UX och design K-rauta e-handel

K-rauta gick ut med en pitch för att välja digital byrå. Vi tog fram ett koncept och manér som var precis vad K-rauta önskade och vi vann uppdraget. Vi startade projektet som innefattade användarupplevelse (UX) och design för e-handeln.

Leveransen bestod av koncept, wireframes för interaktionsdesign, responsiva designskisser, en html-prototyp och en guideline för webben.

Kunden önskade inte bara en god shoppingupplevelse utan också att sätta K-rauta på kartan som en digital innovatör. De planerade också att arbeta mycket med innehåll i form av tips och guider över hur man själv kan planera, bygga och förverkliga sina drömmar. Vi fick också att förhålla oss till K-rautas övriga länder och se till att skapa design som funkar även i Estland, Lettland, Ryssland och Finland. Vi såg till att skapa dedikerade ytor som kunde få unikt utseende per land - eftersom de kulturella skillnaderna kan påverka användarupplevelsen.

Startsida k-rauta.se

Med hjälp av så kallade "hotspots" kan man presentera produkter i en inspirerande miljöbild. Varje produkt kan i sin tur ha fler tillbehör vilket ger användaren lättare att handla utifrån projekt och ett tema.

Genom att snabbgranska produkter kan kunden enklare shoppa från en och samma vy.

Koncept

Tanken är att innehållet ligger flytande på olika typer av bakgrundsbilder som sätter stämningen och förmedlar vilken sektion man befinner sig inom. I stora miljöbilder visas produkter i ett sammanhang och gärna utifrån ett team, vilket i sin tur förhoppningsvis inspirerar användaren.

Resultat

K-rauta sitter idag på en gammal plattform som inte klarar av de önskade förbättringarna vilket resulterar i att de får implementera så gott det går. Besöker du k-rauta.se så är det alltså inte resultatet av vårt arbete du ser.